В островна вселена ли живеем?
06 Август 2014

Много от вас ще разпознаят, че обектът на снимката е галактика - струпване на милиарди ярки звезди, космически газ и прах.

В наши дни почти всеки е виждал снимка на галактика и е трудно да повярваме, че преди по-малко от 100 години повечето от най-великите астрономи в света не са вярвали, че галактиките съществуват!

Едно от най-важните събития в астрономията е така нареченият "Голям спор" между Харлоу Шепли и Хибър Къртис през 1920. Преди това не е било сигурно, че галактиките съществуват. Повечето хора вярвали, че галактиките са просто “спирални мъглявини” в нашата Галактика.

И Шепли застанал на тази страна в Големия спор. Той също пресметнал, че големината на Млечния път е 300 000 светлинни години, което е три пъти повече от истинския й размер. И, въпреки това, той твърдял, че Млечният път е цялата Вселена!

От другата страна на спора бил Къртис, който вярвал, че спиралните мъглявини са всъщност отделни галактики или “островни вселени”, както някога са били познати. Както и че Вселената е всъщност много, много по-голяма отколкото сме предполагали.

Днес знаем, че Къртис е бил прав, че спиралните мъглявини са отделни галактики. Млечният път е само една от стотици милиарди галактики в познатата Вселена! На снимката горе можете да видите една от най-близките галактики, съседната на Млечния път галактика Триъгълник.

Но трябва и да се отбележи, че в Големия спор Къртис прави грешки, например, за размерите на нашата Галактика. Къртис е предположил, че ширината на Млечния път е 30 000 светлинни години, а тя всъщност е 100 000. В същото време, Шепли пък се оказва прав за някои неща. Той с право твърди, че Слънцето се намира близо до ръба на нашата Галактика, докато Къртис го поставя точно в центъра й.

Галактиката Триъгълник е третият по големина в “местната група” - това е група галактики, които гравитацията притегля една към друга. Освен галактиката Триъгълник, местната група включва Млечния път, галактиката Андромеда и още около 50 по-малки галактики!

Нели Иванова/Nelly Ivanova