“J” обозначава къде ще се приземи сондата на “Розета”
17 Септември 2014

Космосът може да бъде тъмно и самотно място и затова “Розета” пътува с приятел! Когато космическият апарат напусна Земята преди 10 години, носеше със себе си малка сонда, наречена “Фили”.

От изстрелването си преди 10 години, “Розета” винаги е била в центъра на вниманието. Космическият апарат е прекарал последното десетилетие в летене през Слънчевата система, подминавайки Марс и Земята по няколко пъти и е посетил двойка астероиди преди да достигне крайната си цел миналия месец - кометата 67P/Чурюмов-Герасименко.

Но през ноември светлината на прожекторите ще бъде насочена към “Фили”, когато тя се впусне в собствената си мисия - да бъде първата сонда, която се е приземявала на повърхността на комета!

През последните шест седмици “Розета” пътуваше неотлъчно от кометата 67P, оглеждайки внимателно повърхността, за да намери идеалното място за приземяване. В края на август учените сведоха възможните области за кацане до пет. Тази седмица бе обявено и избраното място, където “Фили” ще кацне - то е обозначено като “Място J”.

От 6-ти август “Розета” изпращаше близки фотографии на кометата 67P и това, което те показват, изненада всички. Кометата не изглежда като нищо, което досега сме виждали. Тя е съставена от две отделни части, които наричаме “глава” и “тяло”. “Място J” се намира на “главата” на кометата.

Необичайната форма на кометата я прави интересен обект за изследване, но и изключително сложно за приземяване място. “Място J” бе определено като най-безопасното място с лек наклон, малко скали и достатъчно слънчева светлина, която да поддържа слънчевото захранване на сондата.

Но това място ще позволи на “Фили” да проведе някои вълнуващи научни експерименти. Сондата ще събере материал от кометата, който ще бъде изследван и ще разкрие за пръв път точната форма и състав на кометата!

Намери снимка на кометата 67P. Какво виждаш? Много хора смятат, че прилича на гумено пате. Всъщност, това е толкова популярно описание, че се е превърнало в официалния й прякор!

Nelly Ivanova