Космически компютър получава нови умения
04 Декември 2014

Фотографиите на космоса са просто моментни снимки на астрономически събития. За да разберем как работи Вселената обаче, ни трябва по-цялостна картина. Но в лабораториите на Земята нямаме място или време да пресъздадем космически събития. Единственото, което ни остава, е да използваме математиката, за да създадем космически обекти и събития на компютри. Това наричаме симулации.

Астрономическите симулации ни позволяват да превъртим Вселената напред или назад и да видим събития като формирането на Слънчевата система, раждането на първите галактики или бъдещото разширяване на Вселената.

За да създадем всички тези симулации, ни трябват изключително мощни компютри, наречени "суперкомпютри", които могат да извършват изключително голям брой математически операции за секунда.

Един от тези суперкомпютри, наречен ATERUI, наскоро претърпя "операция" и получи нов "мозък", който да го направи по-бърз и по-умен.

Сега ATERUI може да изпълни един трилион пресмятания за секунда (трилион е единица с 12 нули след нея)! Това го прави най-бързия в света суперкомпютър, който се използва за астрономия.

Този нов и подобрен суперкомпютър е използван от японски учени и студенти за изследване на голямо разнообразие от астрономически феномени. Това включва формирането на планети, образуването на свръхмасивни черни дупки и експлозиите на масивни звезди!

Най-мощният суперкомпютър в света е познат като TH-2. Той се справя с един квадрилион пресмятания всяка секунда - това е единица с 15 нули след нея!

Нели Иванова/Nelly Ivanova