Звезден романс обречен на безнадежден край
13 Февруари 2015

Събота 14 февруари е денят на Свети Валентин и двойките празнуват навсякъде по света… и Вселената. Тази снимка изобразява двойка звезди, които прекарват ден след ден, танцувайки една около друга, докато стават все по-близки. Накрая те ще слеят в една звезда.

Тяхната история не е толкова романтична, колкото изглежда. Когато тези звезди се целунат след около 700 милиона години, тяхната страст ще запали експлозия на свръхнова! Свръхновата е бурна смърт на масивна звезда - или в този случай - две!

Двете звезди от тази близка двойка са бели джуджета, които са малки и изключително плътни звезди, останки от звезди като Слънцето в края на живота си. Останалото от звездата оформя пръстен от космически газ, наречен планетарна мъглявина.

Двете звезди заедно имат два пъти повече газ от Слънцето. Това ги прави най-масивната двойка бели джуджета!

Екипът от учени, който ги е открил, всъщност се е опитвал да реши друга задача. Те са искали да открият защо тези звездни останки (планетарните мъглявини) понякога не образуват мъглявини, а причудливи форми. Това е бил един от обектите, които те са изследвали.

Астрономите открили обречената двойка да се крие в сърцето на мъглявината. В крайна сметка, те все пак допринесли за изследването с теорията, че двойните звезди могат да образуват странни на форма мъглявини!

Белите джуджета са сред най-старите обекти във Вселената, тъй като те са крайния стадий в живота на повечето звезди (включително нашето Слънце!).

Нели Иванова/Nelly Ivanova