И звездните семейства се разделят
10 Юли 2015

Галактики обикновено наричаме огромни групи звезди. Вярно е, галактиките съдържат от хиляди до милиони звезди, заедно със звезден прах и още много космически неща.

Но да наричаме галактика една група звезди, звучи сякаш са купчина мръсно пране. Всъщност, галактиките са много организирани, с чисти и разпознаваеми форми - по-скоро като прилежно сгънато и подредено пране.

Нашата Галактика, Млечнит път, е спирална галактика. Този вид галактики са плоски, като CD-та. Но вместо дупка, в центъра имат голямо ядро (Често това ядро има свръхмасивна черна дупка в центъра си!).

И, разбира се, спиралните галактики имат огромни ръкави, които се завъртат около центъра на галактиката, като рокля на танцьорка. Накрая, цялото това нещо формира така нареченото хало от стари звезди и тайнствена, невидима материя, като в балон.

Тази снимка, направена от Много Големия Телескоп (да, така се казва), показва група млади звезди, наречена разсеян звезден куп. В спиралните галактики, разсеяните купове обикновено се откриват в спиралните ръкави. Това е така, защото там има много космически газ - основната съставка за направата на звезди.

За разлика от някои други групи звезди, тези в разсеяните купове се отдалечават едни от други с течение на времето - няколко стотици милиона години. Всъщност, нашето Слънце вероятно се е родило в разсеян куп със стотици братя и сестри, които след време са се разбягали в пространството!

В нашата Галактика има около 1000 разсеяни звездни купове!

Нели Иванова/Nelly Ivanova