Космически запознанства
19 Август 2015

Имаш ли домашен любимец? Как се казва? (Ако нямаш, просто си представи как би се казвал, ако имаше.) Сега си представи, че домашният ти любимец ражда десет малки. Как ще ги кръстиш? Сега си представи, че всяко от десетте има по още десет малки. А тях как ще ги кръстиш?

Ако това продължава дълго време, съвсем скоро ще ти свършат имената. Представи си, че трябва да дадеш имена на всички небесни съкровища. Ще ти трябва безкрайно въображение.

Само няколкостотин от най-яките обекти с Космоса имат традиционни имена като Юпитер, Белатрикс и Андромеда. Повечето обекти в небето са кръстени с някаква смесица от букви и цифри. Малко като в каталог за пазаруване - буквите са кодово име за каталога, а цифрите са като номера на страницата. Например, звездният куп на тази снимка има скучното име IC4651.

Този куп е бил записан за пръв път в Index Catalogue (от тук идват буквите IC в името му). Номерът след буквите ни помага да намерим този куп в каталога. Например, този звезден куп е записан под номер 4651 в каталога. Имената съвсем не са интересни, но пък е по-лесно, отколкото да измисляш милиони имена!

Астрономите от край време записват имена, местоположения и особености на космически обекти. Първият космически каталог е бил създаден преди 4000 години от вавилонците! Днес продължаваме да създаваме нови звездни каталози! През 2014 астрономите създадоха каталог с над 84 милиона звезди в Млечния път!

Един от най-известните космически каталози се нарича Каталогът на Месие. За да откриеш 110-те красиви обекти от каталога, защо не поиграеш на бинго тук.

Нели Иванова/Nelly Ivanova