Prastará, bouřlivá černá díra
17. června 2021

Ve velmi vzdálené minulosti, před 13,1 miliardy let, vyvrhla supermasivní černá díra obrovské množství galaktického větru - gigantického proudu plynu, který odfoukává materiál tvořící hvězdy neboli mezihvězdnou hmotu. Vesmír je starý asi 13,8 miliardy let, takže k tomu došlo opravdu brzy po velkém třesku!

Astronomové to zjistili pomocí soustavy ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array). Jedná se o nejstarší příklad tohoto druhu galaktického větru. Jde o známku toho, že černé díry měly od počátku věků obrovský vliv na to, jak galaxie rostou.

Mnoho velkých galaxií skrývá ve svém středu supermasivní černé díry. Tyto objekty jsou milionkrát (nebo dokonce miliardkrát!) hmotnější než naše Slunce. I při vší té hmotnosti jsou takové černé díry obvykle mnohem menší než centrální oblast galaxie, ve které žijí - jsou ale zhruba proporcionální, což je docela zajímavé!

Centrální oblast této objevené galaxie (označení J1243+0100) má hmotnost 30 miliard Sluncí a supermasivní černá díra uvnitř má asi 1 % této hmotnosti. Tento poměr hmotností je téměř totožný s tím, co vidíme u mladších galaxií v našem současném vesmíru!

Na základě tohoto proporcionálního vztahu mezi hmotnostmi dvou objektů, které jsou tak rozdílné velikosti (černá díra a její hostitelská galaxie) se astronomové domnívají, že galaxie a černé díry rostly a vyvíjely se společně - přinejmenším od doby, kdy byl vesmír starý méně než miliardu let. Černé díry a galaxie mohly koneckonců trpět účinky stejné fyzikální interakce.

Galaktické větry mohou tuto fyzikální interakci ukázat. Supermasivní černá díra pohltí obrovské množství hmoty. Když tato hmota začne vířit okolo černé díry neuvěřitelnou rychlostí - kvůli obrovské gravitaci uvnitř, vyzařuje spoustu energie, která vytlačuje hmotu ven. A takto vznikají galaktické větry.

Galaktický vítr z centrální černé díry galaxie J1243+0100 je nejstarší, jaký astronomové dosud objevili. Je nejméně o 100 milionů let starší než předchozí rekordman, galaktický vítr starý asi 13 miliard let!

Astronomové plánují pozorovat další galaktické větry vycházející z černých děr, aby ověřili, zda se galaxie a černé díry skutečně vyvíjely společně. To by nám mohlo hodně napovědět o tom, jak vypadal náš raný vesmír.

Umělecká představa galaktického větru "vyfukovaného" supermasivní černou dírou nacházející se v centru galaxie.

"Cool" zajímavost

Vědci použili japonský teleskop Subaru k hledání dávných supermasivních černých děr v raném vesmíru a našli jich více než sto. S těmito údaji v ruce tým přesně věděl, kam nasměrovat teleskopy ALMA při hledání galaktických větrů!

This Space Scoop is based on Press Releases from NAOJ , ALMA .
NAOJ ALMA