תחזית מזג אוויר מרחבי הגלקסיה
29 בינואר 2014

"שלום, כאן חיזוי מזג האוויר עבור גלקסיית שביל החלב. והרי התחזית להיום... לא יכולנו לבקש מזג אוויר טוב מזה על כוכב הלכת זולטקס. נכון לעכשיו, הטמפרטורה היא חמישים מעלות והכל בהיר. השמיים יהיו כתומים לאורך כל היום, עם סיכוי קטן לגשם מתאן במהלך הלילה. מזג אוויר טוב שכזה לא יימשך לנצח".

האם ייתכן כי כך ייראה חיזוי מזג האוויר בעתיד? ודאי שמעתם תחזיות בטלוויזיה או ברדיו. הללו משתמשות במידע שנאסף על ידי לוויינים המקיפים את כדור הארץ ומנטרים את מזג האוויר על פניו.

בנוסף, שוגרה גם חללית אל מערכת השמש המדווחת לנו על התנאים על פני השטח של כוכבי לכת אחרים וירחים (למשל, ה"מארס אקספרס" המקיפה כעת את מאדים). כעת אסטרונומים מתחילים למפות את תנאי מזג האוויר ברחבי הגלקסיה, הרחק מעבר למערכת השמש שלנו.

באמצעות טלסקופים רבי עוצמה, מדענים יצרו לאחרונה מפת מזג אוויר. זוהי המפה הראשונה שנוצרה אי פעם של מזג האוויר על פני ננס חום! תוך שימוש בטכניקות מתוחכמות, אסטרונומים הצליחו ליצור מפה המתארת את כתמי האור והחושך על פני הננס החום. בקרוב, נוכל לצפות על פני מפה זו גם בצורות העננים הנוצרים, מתפתחים ונעלמים - ממש כמו על כדור הארץ.

ננסים חומים קרויים "כוכבים כושלים" בפי חלק מהאסטרונומים. בניגוד לכוכבים כמו השמש שלנו, הם אף פעם לא הופכים חמים דים בכדי להצית בליבתם אש גרעינית.

הננס החום הנ"ל נתגלה ממש בשנה האחרונה. הוא חלק ממערכת הכוכבים השלישית בקרבתה לכדור הארץ, אחרי "אלפא סנטאורי" וכוכב "ברנרד". ננסים חומים הם שימושיים מאוד בחקר האטמוספרות של כוכבי לכת ענקיים צעירים. זאת כיוון שכוכבי לכת ענקיים כאלה דומים לננסים חומים, אולם ננסים חומים גדולים בהרבה מכוכבי לכת.

עובדה מעניינת

"הכתם האדום הגדול" על פני כוכב הלכת צדק הוא למעשה הוריקן ענק, שידוע שמסתובב על פני כוכב הלכת לפחות מאז 1831, ועשוי להימשך מאות שנים רבות הלאה!

תורגם על ידי יונתן ואבישג עמית-שפירא