קופי החלל האמיתיים
20 במרץ 2014

אם אתם ברי מזל מספיק כדי לחיות בחלק של העולם שבו בקושי נראים עננים בשמים, אל דאגה. במקום זאת, אפשר להסתכל בעננים מעבר לאטמוספרה שלנו - בחלל!

עננים קוסמיים נקראים ערפיליות (ביחיד: 'ערפילית') והם שונים לגמרי מאלו שעל כדור הארץ. ראשית, ערפיליות מורכבות מאבק קוסמי וגזים, בעיקר גזים הנקראים מימן והליום. בנוסף, הם יכולים להשתרע על פני מאות שנות אור – שהם מליארדים ומילארדים של קילומטרים!

כמו העננים שאנו רואים צפים בשמיים שלנו, הערפיליות מופיעות בצורות שונות ומגוון גדלים. הפלומות הצבעוניות של גז וכוכבים צעירים ומבריקים בתמונה הזאת יוצרות חלק מערפילית ראש הקוף.

ערפילית ראש הקוף היא סוג של ענן קוסמי המכונה ערפילית 'פליטה'. הגז בערפיליות אלה הוא חם להפליא בגלל כוכבים לוהטים שזה עתה נולדו ומחשמלים את סביבתם עם קרניים של חלקיקים חמים ועתירי אנרגיה. זה דומה לאופן בו אור השמש מחמם את כוכב הלכת שלנו, אבל הרבה, הרבה יותר חם!

ערפילית פליטה זוהרת בדרך כלל בצבע אדום או ורוד, הודות להיותה עשירה במימן. ערפילית ראש הקוף לא ורודה בתמונה הזאת, כי הוא צולמה על ידי סוג מיוחד של טלסקופים שאוסף אור אינפרא אדום. האור הזה בלתי נראה לעיניים אנושיות ולכן אסטרונומים מציגים, ובעצם צובעים את האור הזה בצבעים שונים כדי שנוכל לראות אותו.

ניתן לראות איך ערפילית ראש הקוף נראית לעין אנושית בתמונה השנייה – בהחלט ורודה!

עובדה מעניינת

ייתכן וראית את הסרט "קופים בחלל", אבל האם ידעת שהיו כבר קופים אמיתיים בחלל? הרבה לפני הקוסמונאוט האנושי הראשון, בעלי חיים נשלחו אל חלל החיצון. הקוף הראשון עלה לחלל ב-1949, ומאז הרבה בעלי חיים היו מעבר לעולם הזה - חתולים, כלבים, ארנבות, צבים, מדוזות, עכבישים, צפרדעים ועוד!

תורגם על ידי אבישג עמית-שפירא