מים על הירח
28 באוקטובר 2020

כאשר אסטרונאוטים נחתו לראשונה על הירח לפני יותר מ-50 שנה, האם האמינו שהוא יבש לחלוטין, ללא מים נראים לעין. אך במהלך עשרים השנים האחרונות, מחקרים על הירח גילו מים וקרח. עד כה, הגילויים האלה היו בחלקים הקרים, המוצלים והחשוכים של הירח – בעיקר בקטבים, ובעיקר במצב של קרח.

כעת, לראשונה, NASA הודיעה שהטלסקופ SOFIA גילה שמים קיימים על פני הירח גם במקומות שהשמש מאירה. יש עדויות חדשות גם לכך שיש על הירח כמות מים גדולה יותר מאשר חשבנו בעבר.

הטלסקופ SOFIA זיהה מולקולות מים במכתש Clavius, אחד המכתשים הגדולים ביותר הנצפים מכדור הארץ, אשר ממוקם בחצי הכדור הדרומי של הירח.

SOFIA

מדובר בפרויקט משותף למרכז החלל הגרמני וארגון NASA , הכולל מכשור לצפייה בקרינה אינפרה-אדומה מאזור הסטרטוספרה Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy)).

זהו טלסקופ מיוחד שמופעל מתוך מטוס גדול. מבחוץ הוא נראה כמו מטוס רגיל, אבל יש לו באחד הצדדים דלת גדולה שנפתחת בלילה ומאפשרת לטלסקופ לצפות בשמים.

הטלסקופ משמש לחקר היקום מאז 2010, וכבר חקר גופים כמו כוכבי שביט, אזורי היווצרות של כוכבים, מרכז גלקסיית שביל החלב ועוד.

במבט קדימה

הגילוי הזה חשוב לעתיד חקר החלל, משום שמשמעותו שיש בירח יותר ממה שחשבנו בעבר.

מים יוכלו לשמש לתמיכה בהתיישבות אנושית על הירח, וכן כסוג של דלק לחללית, טילים ומתקני מגורים. הכוונה שהם יוכלו לתמוך בתוכניות האדם לחיות על הירח ולצאת ממנו לסיורים בעתיד!

כעת מדענים רוצים לחקור כמה מים יש על הירח, והיכן הם ממוקמים. הטלסקופ SOFIA ימשיך לחקור את הירח ולחפש מים באזורים מוארים נוספים, כדי ללמוד עוד על מקור המים שהתגלו שם.

עובדה מעניינת

למרות שאור הירח בולט מאוד בשמי הלילה, אין זה אור עצמי שהוא מייצר. אנו רואים את הירח משום שהוא מחזיר את אור השמש.

תמונה