Bellen blazen rond onze Melkweg!
21 juli 2011

Rondom onze aarde cirkelen veel satellieten die door mensen zijn gemaakt. Maar de aarde heeft maar één ‘natuurlijke’ satelliet: de maan. Ons sterrenstelsel – de Melkweg – heeft ook een aantal natuurlijke satellieten die eromheen draaien. Deze satellieten worden ‘dwerg sterrenstelsels’ genoemd, omdat ze zoveel kleiner zijn dan normale sterrenstelsels zoals het onze. Grappig genoeg hebben sterrenkundigen een van die dwergsterrenstelsels ‘de grote Magelhaense wolk’ genoemd!

Op heel veel plekken in de grote Magelhaense wolk worden nieuwe sterren geboren. Een van die plekken is te zien op de foto hierboven. Deze foto is genomen met de telescoop ‘the Very large Telescope’, wat Engels is voor ‘de Erg Grote Telescoop’. Deze telescoop staat in Zuid-Amerika, in het land Chili.

De sterren worden gemaakt in de rode ring, die op de foto te zien is. Deze ring is een wolk van gas en stof, wat een ‘Superbubbel’ wordt genoemd. Deze Superbubbel heeft de vorm van een ring gekregen door een combinatie van hele heftige gebeurtenissen. Woeste winden van hele grote sterren en de explosies van stervende sterren hebben de binnenkant van de wolk uitgehold. Hierdoor bleef alleen de ring van gas en stof over.

Toch worden uit al deze chaos en vernietiging weer nieuwe sterren geboren. De winden en explosies duwen het gas en de stofdeeltjes namelijk bij elkaar aan de rand van de ring. Als er genoeg gas en stof bij elkaar geduwd is, kan er een nieuwe ster worden gemaakt, want sterren zijn gewoon grote ballen van gas en stof! Het is de cirkel van het leven in het heelal: als sommige sterren sterven, worden er nieuwe geboren!

De superbubbel is meer dan 60 keer zo breed als de afstand tussen onze zon en de dichtstbijzijnde ster!