De ster met een geheime identiteit
19 augustus 2013

De trouwe lezers van Space Scoop herinneren zich misschien een verhaal van een paar maanden geleden over een “uitzonderlijke uitzondering”. De Space Scoop met de titel Een vreemde magneet vertelde het verhaal van een magnetar genaamd SGR 0418. Magnetars zijn vreemde, kleine ultradichte sterren die voor onze ogen donker lijken. Dat klinkt niet heel extreem, maar ze staan erom bekend dat het krachtige magneten zijn. Ze zijn miljarden maal sterker dan de magneetjes die je thuis op de koelkast hebt, en veel krachtiger dan de sterkste magneet die we op Aarde zouden kunnen maken. Ze zijn sterk genoeg om de bouwstenen van de wereld uit elkaar te trekken. Bovendien vinden er willekeurige uitbarstingen plaats, genaamd “sterbevingen”, die gepaard gaan met de uitstoot van veel röntgenstraling.

Maar SGR 0418 leek niet te voldoen aan deze beschrijving. Op het eerste gezicht leek het een veel zwakkere magneet dan elke andere ster van zijn soort. Net als andere magnetars onderging hij wel regelmatige sterbevingen die enorm veel röntgenstralen de ruimte in slingerden.

Maar wat deze magnetar zo mysterieus maakte, was dat niemand begreep hoe zo’n zwakke magneet zulke krachtige röntgenvlammen kon produceren. Welnu, astronomen van de European Space Agency hebben het mysterie opgelost! Het blijkt nu dat deze stiekeme magnetar een van de sterkste magneten uit het heelal verborg, en hij zijn werkelijke kracht dus geheim hield. Ook al lijkt deze ster heel gewoontjes, zijn geheime identiteit ligt net onder zijn oppervlak!

Zelfs vanaf een afstand van meer dan 900 kilometer van de magnetar is de sterkte van de magneet zo groot dat hij je letterlijk aan stukken zou scheuren!