De pinda in het hart van de Melkweg
12 september 2013

Lange tijd hebben astronomen het moeilijk gevonden om het centrum van de Melkweg in kaart te brengen. Dit kleine gebied is overvol met sterren en stof waar moeilijk doorheen kan worden gekeken. Dit gedeelte van de Melkweg is lastig te bestuderen omdat er zoveel sterren zijn. De sterrenhemel is daar zo helder dat het mogelijk zou zijn om een boek te lezen zonder het licht aan te doen!

Je kunt je de Melkweg voorstellen als een CD met een bol wol door het gat in het midden gestoken. Hij is bijna plat met een dichte bal in het midden die een ‘bulge’ wordt genoemd. De bulge is eigenlijk een heel klein gebied waarin wel 10.000 sterren zitten! Het is een van de oudste en meest indrukwekkende gebieden van de Melkweg, maar het werd tot nu toe niet goed begrepen.

Twee groepen van astronomen hebben nu samen een van de beste telescopen op aarde op het centrum van de Melkweg gericht om daarvan de meest gedetailleerde afbeeldingen ooit te maken! De kaart is driedimensionaal, waardoor we diep in het centrum van de Melkweg kunnen kijken en vanaf verschillende kanten. Een van de onverwachte geheimen van de Melkweg is dat het centrum de vorm heeft van een gigantische pinda!

Wist je dat de Aarde, de Zon en ons hele zonnestelsel rond het centrum van de Melkweg draaien met een snelheid van duizenden kilometers per uur. Zelfs met deze snelheid duurt het meer dat 200 miljoen jaar voordat we een rondje hebben gemaakt!

This Space Scoop is based on Press Releases from RAS , ESO .
RAS ESO