De Ster Die Niet Wilde Sterven
10 november 2017

Zoals alle goede verhalen, heeft het leven van een ster een begin, een midden, en een eind.

De verhalen van de zwaarste sterren eindigen met een knal. Ze verlichten de lucht met een explosie die feller is dan een sterrenstelsel. En krachtig genoeg om het binnenste van de ster door de ruimte te schieten. Wanneer het stof eenmaal tot rust komt, blijft alleen de ingeklapte kern over van de ooit machtige ruimtereus.

Deze explosies heten supernova. Door de jaren heen zijn duizenden waargenomen en onderzoekt door sterrenkundigen als Iair Arcavi. Daarom leek het Iair niet heel bijzonder toen hij in 2014 een nieuwe supernova waarnam. De supernova verlichtte kort de lucht en begon daarna te doven, net als alle supernova. Aangezien de gebeurtenis leek te eindigen, ging Iair werken aan andere projecten.

Ter controle keek Iair een paar weken later nog eens naar de dovende ster, maar was verrast om te zien dat die feller werd. Vreemd genoeg leek het alsof de ster een tweede keer was ontploft.

In de twee jaren die volgden, keken Iair en zijn team vol verwondering naar de ster die alle records (zeg: ruh-koors) verbrak. In 600 dagen werd de ster vijfmaal feller en doffer – het ontplofte keer op keer! Sterker nog, een duik in de geschiedenis van de ster liet weten dat het al eens eerder was ontploft, meer dan 60 jaar geleden.

Wat is hier toch aan de hand? Eerlijk gezegd weet niemand het helemaal zeker. De beste gok is dat de ontploffingen niet komen doordat de ster inklapt, zoals bij een normale supernova. In plaats daarvan begon deze ster een vreemd goedje te maken, genaamd ‘anti-materie’. Zodra de anti-materie het gewone materiaal in de ster aanraakte, ontstond een krachtige explosie. Daardoor kon de ster keer op keer oplichten.

Maar zoals bij alle goede verhalen, komt ook het sprookje van deze ster tot een einde. Na 600 dagen kon de arme, vermoeide ster zijn kosmische vuurwerkshow niet langer volhouden. Na een laatste explosie begon het voor altijd te doven...

De ster die ontplofte was ten minste 50 keer zo zwaar als onze Zon, en waarschijnlijk nog veel meer. Misschien was het wel de meest zware supernova die ooit is waargenomen!

This Space Scoop is based on a Press Release from LCO .
LCO