Interstellar snøballkrig sett for første gang!
Oct. 22, 2014

En komet kan i blant skape avisoverskrifter når dens blendende lys vises på nattehimmelen vår. Dette gir oss følelsen av at kometer er sjeldne. Men det er langt ifra sant!

I virkeligheter er det tusenvis av kjente kometer i solsystemet vårt og mange fler som venter på å bli funnet. Og nå finner vi hundrevis av kometer rundt andre stjerner også! Disse kalles «eksokometer».

På samme måte som planeter, går kometer i bane rundt stjernen sin. Kometene blir til i den ytre delen av solsystemet langt vekk fra stjernens lys og varme. De er lagd av stein som er pakket sammen med is, som en skitten snøball.

Når kometen kommer nærmere stjernen sin begynner isen å smelte og kommer ut fra overflaten i form av damp. Dampen danner en sky rundt kometen som kan strekke seg hele 80 000 km. Det er like langt som åtte jordkloder på rad!

De siste 30 årene har astronomer studert og latt seg fascinere av de rare, flimrende lysene fra en nærliggende stjerne. Vi vet at denne underlige blinkende effekten skyldes at hundrevis av kometer passerer i forgrunnen av stjernen!

Når kometene passerer foran stjernens overflate, blokkerer de noe av lyset fra stjernen. Nesten 500 eksoplaneter har blitt funnet i bane rundt den unge stjernen!

Kule fakta

Rundt 4000 kometer har blitt funnet i solsystemet vårt, men det antas at det virkelige antallet kan være nærmere en billion!

Bilde