Rompirater graver opp kosmisk tyvegods
March 11, 2015

Astronomer kunne blitt kalt himmelens pirater; de utforsker nye verdener og søker etter verdifull informasjon som tyvegods. Dette nye bildet viser en type rompirats drøm – en skattkiste full av kosmiske edelstener!

Dette hjørnet av universet er fullt av astronomiske rikdommer, inkludert stjernehoper, kosmiske tåker og fødestuer for stjerner.

Juvelene som skinner i sentrum av dette bildet er 30 lyssterke, blå stjerner. Hver av disse skinner 100 000 ganger sterkere enn Solen og er opptil 50 ganger mer massive!

De to sentrale stjernene er de største og mest lyssterke. Til sammen er de gigantiske stjernene lyssterke nok til å lyse opp hele den omkringliggende tåken. Dette inkluderer tåken vi kan se i oransje og sort til høyre i bildet.

Denne tåken danner en vegg av mørke og lyse tåker som markerer grensen til en fødestue for stjerner. En slik fødestue består hovedsakelig av hydrogen, som er hovedingrediensen for å lage stjerner. Dette er hvor stjerner fødes.

Ettersom tåken danner nye stjerner, ødelegger de fødestedet sitt. Det sterke lyset fra stjernene, kombinert med kraftige supernovaeksplosjoner, blåser vekk mye av materialet i tåken, faktisk hele 90 % av den!

Den uskikkelige oppførselen til disse unge stjernene betyr at fødestuen bare vil vare noen få millioner år. Det er ikke veldig lenge når man tenker på at stjerner kan leve i mange milliarder år!

Kule fakta

Dette spektakulære fotografiet tok 56 timer å ta. Det er en mosaikk bestående av 500 separate bilder!

Bilde