Den bittelille planetødeleggeren
May 1, 2015

Dersom du er fan av science fiction har du sikkert sett noen ganske ville ting, slik som tidsreise og ødeleggelsen av hele planeter! Vi så stakkars Spock sin hjemplanet Vulkan bli ødelagt i Star Trek og i Star Wars ble prinsesse Leia sin hjemplanet Alderaan blåst i filler.

Men foregår planetødeleggelse virkelig i universet, eller er dette bare noe som foregår i science fiction?

Astronomer har nylig funnet bevis på at planeter blir ødelagt i vår egen galakse. Og enda mer skummelt: Planeten synes å ha blitt ødelagt av en stjerne som en gang var som Solen vår!

Når en stjerne som Solen går tom for drivstoff den kan brenne, vil det ytterste laget av stjernen forsvinne ut i verdensrommet slik at bare kjernen gjenstår. For denne stjernen, og Solen, vil kjernen være en klump på omtrent samme størrelsen som Jorden (over en million ganger mindre enn stjernen opprinnelig var), som er varm, tett og veldig lyssterk. Dette er det som kalles en hvit dverg.

Det var en hvit dverg som befant seg inni stjernehopen i dette bildet som rev i stykker en planet. Hvordan kunne en så bitteliten stjerne være ansvarlig for en så voldelig hendelse? Svaret er gravitasjon.

Gravitasjonen på overflaten av en hvit dverg er over 10 000 ganger sterkere enn på overflaten til Solen. En dag må ødelagte planeten ha kommet for nærme stjernen og bli revet fra hverandre. Deler av den ble deretter spist opp av den hvite dvergen.

Kule fakta

Selv om vi kaller de hvite dverger, er ikke disse stjernene nødvendigvis hvite. De kan også ha hint av oransj, rødt eller blått!

Bilde