Et kosmisk dinosauregg klart til å klekkes
June 5, 2015

Kulehoper er store, ballformede grupper bestående av tusenvis på tusenvis av stjerner. De kan se ut som en kosmisk discokule. Kulehoper er verdensrommets svar på dinosaurer: De er veldig store og de ble til for lang, lang tid siden. Noen kulehoper er nesten like gamle som universet!

Overraskende nok, har astronomer funnet en kulehop som er i ferd med å dannes i et par kolliderende galakser. Det er som å finne et dinosauregg i din egen hage, klart til å klekkes!

En kulehop kan bare dannes fra de største og mest tettpakkede gasskyene. Når universet var ungt, var store gasskyer veldig vanlig. Det er grunnen til at alle kulehoper ble til for mange milliarder år siden.

Men en stor gassky er nå blitt oppdaget i to sammenslående galakser, det vil si to kolliderende galakser som er i ferd med å slå seg sammen til én galakse. En massiv klump av gass inni denne skyer kalles Fyrverkeriet. Du kan se den i dette bildet.

Fyrverkeriet ser ut til å være stor nok til å danne en helt ny kulehop i fremtiden. Den inneholder nemlig nok materie til å danne femti stjerner som Solen vår! Men ingen stjerner er blitt født i skyen så langt. Det er som et kosmisk egg, klart til å klekkes!

Å observere dannelsen av en kulehop vil være litt som å være vitne til fødselen av en Tyrannosaurus rex – noe du bare ville forvente at skulle skje i en veldig fjern fortid. Å se dette skje akkurat nå vil fortelle astronomer masse om ting som skjedde i universet for veldig lenge siden.

Kule fakta

Antennegalaksene har holdt på å kollidere med hverandre i rundt 300 millioner år!

Bilde