Staruszek Wszechświat!
12 września 2012

Niektórym trudno pojąć jak stary jest Wszechświat. Staruszek ma już 13,7 miliardów lat! Jest więc około trzy razy starszy od Ziemi.

Tak wielka skala czasu życia Wszechświata oznacza, że ​​astronomowie nie mogą studiować życia gwiazdy badając wyłącznie jedną gwiazdę, gdyż zajęłoby im to miliony czy miliardy lat! Zamiast tego obserwują wiele gwiazd na różnych etapach ich życia.

Czasem jednak niektóre obiekty zmieniają swój wygląd na nocnym niebie w trakcie naszego życia. Prezentowane powyżej zdjęcie ukazuje chmurę świecącego gazu, który jest pozostałością po wybuchowej śmierci masywnej gwiazdy około 11 tysięcy lat temu. Astronomowie nazywają taką eksplozję  supernową.

Chmura ta porusza się bardzo szybko w przestrzeni z prędkością około 650 tysięcy km/h. Co ciekawe, mimo, że jest bardzo daleko od Ziemi, porusza się na tyle szybko, że będzie zmieniała swoją pozycję na niebie w ciągu ludzkiego życia. Gwiazdy otaczające chmurę prezentowane na zdjęciu, będą wyglądały nieco inaczej kiedy dorośniesz!

Nawet po 11 tysiącach lat po wybuchu supernowej ten obiekt nadal zmienia swe oblicze na nocnym niebie!

Zaangażuj się: Wielu astronomów wypełnia dzienniki własnych obserwacji. Są to doskonałe źródła informacji, by spostrzec, czy coś się zmieniło we Wszechświecie. Dlaczego nie rozpocząć spisywania własnego dziennik obserwacyjnego? Nawet jeśli nie masz własnego teleskopu możesz w nim szkicować rzeczy, które spostrzegłeś na niebie, jak Księżyc czy obiekty specjalne, jak na przykład widoczna od czasu do czasu kometa.

Ciekawostka