Czy ktoś wezwał pogromców duchów?
9 stycznia 2013

Miliony ludzi na całym świecie wierzy w duchy, wielu z nich twierdzi, że widziało ducha. Teraz i Ty możesz zaliczyć siebie do tej grupy ludzi! To niesamowite nowe zdjęcie przedstawia masywną gwiazdę w jej życiu ‘pozagrobowym’. Można powiedzieć, że jest to gwiazda-duch.

Masywne gwiazdy kończą swój żywot wtedy, kiedy wyczerpią paliwo jądrowe. W tych ostatnich chwilach życia, gwiazdy odrzucają swoje zewnętrzne powłoki w wielkiej eksplozji, jednocześnie ich jądra zapadają się w sobie. Materia odrzucona przez umierającą gwiazdę może utworzyć fascynujące i pełne kolorów wzory (takie jak ten), jednak to w jej jądrze dzieją się najciekawsze rzeczy. To zapadające w pamięć kosmiczne zdjęcie ukazuje obiekt zwarty o niezwykle dużej gęstości, który jest pozostałością po wybuchu kończącym życie masywnej gwiazdy.

Kiedy zewnętrzne warstwy gwiazdy są odrzucane, jej jądro zapada się. Materia, która wystarczyłaby do zbudowania naszego Słońca (i to z nadwyżką), zostaje ściśnięta do rozmiarów znacznie mniejszych niż rozmiary średniej wielkości miasta! Po zapadnięciu, jądro rozpoczyna swoje życie pozagrobowe jako nowy rodzaj gwiazdy. Na przedstawionym zdjęciu jądro przeobraziło się w pulsara. Pulsar to gwiazda, która rotuje niezwykle szybko - znacznie szybciej niż wirnik helikoptera! Obracając się, pulsar wypluwa strugi materii. Czy dostrzegasz taką strugę, rozciągającą się od pulsara w górę, na powyższym zdjęciu?

Zajrzyj tutaj i zobacz tego pulsara w akcji!

Ciekawostka

Pulsary mają niezwykle silne pole grawitacyjne. Gdybyś był na powierzchni jednego z nich, to ważyłbyś około milion miliardów razy więcej niż ważysz na Ziemi!

Ilustracja