Forța fie cu tine
17 Decembrie 2012

Galaxia din acestă fotografie face parte dintr-un sistem de trei galaxii ținute împreună de gravitație, numit Tripletul Leo. Datorită “vecinilor” acestă galaxie are forma de spirală puțin modificată. Ai observant că este ceva mai lungă în partea dreaptă? Acest lucru se întămplă din cauza faptului că cele trei galaxii trag constant una de cealaltă.

Atunci când vorbim despre astronomie, gravitația apare destul de frecvent în discuție, acesta jucând un rol foarte important în evoluția Universului. Gravitația este forța prin care obiectele se atrag reciproc și a cărei intensitate depinde de masele acestora. Acesta este cauza pentru care noi nu cădem de pe Pământ chiar dacă acesta este rotund. Cu cât un obiect este mai greu, cu atât forța lui gravitațională este mai mare. Acesta explică si de ce gravitația este mai puternică pe Pământ decât pe Lună, de ce oamenii se simt mai ușori pe Lună (chiar de șase ori mai ușori), sau de ce astronauții plutesc în spațiu, departe de orice planetă sau stea.

Gravitația nu ține doar oamenii pe Pământ, ea ține și planetele din Sistemul Solar strâns legate de Soare. De asemenea ține la un loc gazul, praful și milioanele de stele din galaxia nostră, Calea Lactee. Nici galaxiile nu călătoresc singure prin Univers, ele sunt grupate împreună cu alte galaxii. Calea Lactee este una dintre cele 40 de galaxii care formează grupul local! Tripletul Leo este mult mai mic și include doar trei galaxii. Poți vedea o fotografie a întregului grup aici.

Nu confunda gravitația cu magnetismul. Magnetismul este de asemenea o forță invizibilă care face ca două obiecte să se atragă reciproc. Acest lucru se aplică numai anumitor tipuri de materie; în plus magnetismul poate face obiectele să se respindă unul pe altul.