Planetele cresc repede
7 Noiembrie 2014

Astronomii au reușit să imortalizeze această imagine deosebită ce ilustrează nașterea Sistemului Solar.

Pâmântul și celelalte șapte planete din Sistemul Solar nu sunt singurele din Univers. Peste 1800 de planete au fost descoperite în jurul unor stele îndepărtate, și acest număr este în creștere!

Stelele și planetele se formează atunci când un nor gigant de praf cosmic din spațiu colapseză sub influenţa gravitației proprii. Tot acest amestec de gaz și praf începe să se miște în cerc pe măsură ce se prăbușește spre interior. Este asemănător apei care formeză cercuri în chiuvetă înainte de a se scurge.

Amestecul de gaz și praf din centru se încălzește și îi crește densitatea până când steaua se naște. În jurul stelei, norul ce conține rămășitele de praf și gaz începe să se separe formând inele groase. Acesta este partea surprinsă în acestă fotografie.

Pentru milioane de ani particulele din partea mai groasă a discului au rămas grupate, formând smocuri. Pe măsură ce acestea cresc în mărime și gravitația lor crește. Ele atrag din ce în ce mai multă materie spre ele, devenind din ce în ce mai mari până când se formează o planetă.

Acesta este una dintre cele mai bune fotografii a unor planete care se formează în jurul unei stele tinere, și pune în evidență o mulțime de detalii. Dar nu doar fotografia îi incântă pe astronomi, ci si ceea ce apare în ea.

Deoarece steaua este atât de tânără, astronomii nu se așteptau să găsească planete deja formate în jurul ei. Acestă nouă fotografie ne arată că panetele se pot forma mult mai repede decât se credea.

Dacă un extraterestru ar fi fotografiat sistemul solar în urmă cu 4.6 miliarde de ani, acesta ar fi arătat foarte asemănător cu cel din imagine.

This Space Scoop is based on Press Releases from NAOJ , ESO .
NAOJ ESO