Luminile intermitente ale Căii Lactee
4 Februarie 2015

Acestă fotografie a fost capturată cu ajutorul unui telescop special numit VISTA. Acest telescop nu colectează lumina normală, cea vazută de ochii noștri, ci se uită la Univers în infraroșu, un tip de lumină  invizibilă ochilor noștri.

Spre deosebire de lumina vizibila, cea în infraroșu poate trece prin materie, așa cum este de exemplu praful cosmic, pentru a evidenția ce se ascunde dincolo de acesta.

VISTA nu este doar un telescop care înregistrează imagini frumoase - acesta este doar un bonus.. Una dintre sarcinile lui majore este de a studia norii groși de praf din centrul galaxiei noastre, cei care de obicei absorb lumina vizibilă.

VISTA poate vedea în depărtare și poate studia obiecte aflate în partea cealaltă a galaxiei, obiecte ce nu au mai fost văzute vreodată.

Acestă fotografie este un exemplu perfect pentru ce surprize ne poate oferi universul atunci cand ne uităm la el în infraroșu.

În doar acestă porțiune mică din spatiu ilustrată în acestă fotografie, VISTA a descoperit două stele noi. Ele sunt două stele variabile cunoscute sub numele de cefeide. Acestea sunt stele imense, puternic strălucitoare, fiind de sute de ori mai strălucitoare ca Soarele.

Dar, mai interesant este faptul că aceste stele sunt faimoase pentru modul în care intensitatea strălucirii lor variază de-a lungul timpului. Aceasta poate varia de la o zi sau o lună la alta în funcție de stea. In cazul celor două stele nou descoperite aceasta variază la fiecare 11 zile.

Cefeidele sunt foarte importante pentru astronomi deaorece ne pot ajuta să calculăm distanța până la galaxiile foarte îndepărtate.