Fantoma cerului din zona sudică
11 August 2015

Bula din fotografia de mai sus reprezintă fantoma strălucitoare a unei stele. Ea a fost surprinsă bântuind prin întunericul spațiului. Știai că stelele se transformă în fantome după ce mor?

Acest obiect reprezintă fantoma unei stele cândva foarte asemănătoare Soarelui nostru.  Fantoma este de fapt o  nebuloasă planetară formată din ceea ce a mai ramas din steaua moartă. Acestă nebuloasă strălucitoare poartă numele de Southern Owl Nebula (Nebuloasa Bufniță) deoarece arată ca o bufniță atunci când este privită printr-un telescop mic (dacă îți poate vine a crede acest lucru!)

Nebuloasele planetare se formează atunci cănd stelele muribunde pierd controlul asupra învelișurilor de gaz exterioare, care apoi se pierd prin spațiu. Cu toate că sunt frumoase, nebuloasele planetare au o poveste de viață scurtă. Ele durează pentru câteva sute de ani, pe când stelele din care provin trăiesc miliarde de ani!

Aceste fantome cosmice joacă un rol important în univers.  Ele creează praful cosmic, praf ce include elemente chimice importante cum este carbonul sau oxigenul. Fără aceste elemente care se formează doar în interiorul stelelor, nu ar exista viață pe Pământ.

Atunci când o stea moare, aceste elemente sunt eliberate în spațiu și pot forma noi stele sau planete, sau chiar creaturi vii așa cum suntem noi! Renumitul astronom Carl Sagan a spus cândva că “Suntem făcuți din compoziția stelelor”

Nebuloasa Southern Owl s-a format dintr-o stea asemănătoare soarelui nostru, care a crescut  până la aproape de patru ori mărimea Sistemului Solar.