Atlas nenavadnih galaksij
21. junij 2013

Če ste reden bralec ali bralka novic Space Scoop, verjetno veste, da je vesolje nepredstavljivo prostrano (razen če imate veliko večjo domišljijo od moje!). Zato bo morda za vas presenečenje izvedeti, da so se pred manj kot 100 leti največji astronomi tistega časa še vedno prerekali glede tega ali je naša galaksija celotno vesolje ali ne! Temu so rekli ‘Velika razprava’ in se je končala v 1920.-tih, ko je Edwin Hubble dokazal, da je meglica Andromeda ločena galaksija in ne del naše galaksije.

Od takrat smo spoznali, da tam zunaj lebdi na milijarde galaksij! In vsako od njih sestavlja na milijone velikanskih, gorečih zvezd. V tej ogromni množici se neizogibno najde nekaj čudnih primerkov. Leta 1966 se je astronom z imenom Halton Arp odločil, da naredi katalog teh posebnežev, zato je ustvaril ‘Atlas nenavadnih galaksij’. Svoje tarče je izbral glede na njihov čuden izgled, kasneje pa so ugotovili, da so mnoge med njimi pravzaprav galaksije, ki se zaletavajo med sabo in združujejo.

Ta ostra fotografija prikazuje par galaksij iz Arpovega kataloga. Ko se dve galaksiji preveč približata ena drugi, se zaradi svoje gravitacije začneta vleči med sabo. To povzroči osuplive spremembe na obeh. V nekaterih primerih se galaksiji združita; v drugih primerih pa se raztrgata! Malo pod sredino slike je modra, zavita podoba galaksije z vzdevkom ‘Pingvin’. Nekoč veličastno spiralno galaksijo je raztrgal gravitacijski privlak njene kozmične partnerice, ki jo lahko vidimo kot svetel, bel oval. Skupaj sta neverjetno podobni pingvinu, ki čuva svoje jajce!

Nihče drug v zgodovini ni imel večjega vpliva na razkritje resničnih razsežnosti našega velikanskega, prostranega vesolja kot Edwin Hubble. Ne samo da je dokazal, da poleg naše obstajajo še druge galaksije, ampak je tudi dokazal, da se galaksije med seboj oddaljujejo!

Andreja Gomboc, FMF UL