Mnogi obrazi našega nočnega neba
19. februar 2014

Za razliko od mnogih drugih stvari, kot sta na primer zgodovina in matematika, se znanosti ni treba učiti iz knjig, ampak jo lahko zares izkusite. Konec koncev znanost proučuje svet okoli nas.

In kako lahko “izkusite” astronomijo? No, tako kot na vseh drugih področjih znanosti, s poskusi oziroma opazovanji. Vzemimo na primer kopico zvezd Messier 7 na tej fotografiji. Kopico lahko zlahka vidimo s prostim očesom. Najdemo jo v “bodici” ozvezdja, ki ga mnogi med nami poznamo kot ozvezdje Škorpijon.

Rekli smo ‘mnogi med nami’, ker so ozvezdja tako kot tajni agenti - med potjo po svetu prevzemajo mnoga različna imena in značaje. Na primer, v Indoneziji prebivalci Jave pravijo Škorpijonu ‘nagibajoče se kokosovo drevo’. Domorodska plemena v Južni Ameriki vidijo v zvezdah tega ozvezdja obliko ‘vodne kače’.

Vendar pa je škorpijon morda najstarejša identiteta tega ozvezdja. Kolikor je znano so jo prvič uporabili v Sumeriji, civilizaciji, ki je obstajala pred 5000 leti!

Na tej sliki je zanimiv tudi kozmični prah, ki se razteza čez ozadje. Mikavno je razložiti ta prah kot ostanek plinastega oblaka, iz katerega je nastala zvezdna kopica Messier 7, toda v resnici te proge prahu nimajo nobene zveze s temi zvezdami.

Naša galaksija je naredila že skoraj cel obrat odkar je pred 200 milijoni let nastala ta zvezdna kopica. Gibanje Galaksije je kar precej premešalo in na novo razporedilo zvezde in prah ter v mnogih tisočletjih razpršilo prah naokrog.

Zakaj ne bi šli ven in si sami ogledali to ozvezdje? Obstaja mnogo spletnih strani, ki prikazujejo, kako je na določen večer videti vaše nočno nebo. Ena od njih je ‘Planetarium’ na: http://neave.com/planetarium/.