CLASP: Varuh satelitov
04. junij 2017

Izvajanje raziskav v vesolju ni nikoli enostavno. Predstavljaj si, da želiš preučiti natančno določen delček Sonca, pa si od Sonca oddaljen 150 milijonov kilometrov in imaš za delo na voljo le 5 minut.

To je naloga, s katero se spopadajo pri projektu CLASP. CLASP je visokotehnološki teleskop, ki so ga z raketo poslali v vesolje leta 2015. Ta teden so znanstveniki zaključili z analizo slik, ki jih je teleskop posnel.

Ko je bila raketa v vesolju, so iz nje izvrgli CLASP. Na višini 150 km nad Zemljo je moral v zgolj 5 minutah opraviti svoje opazovanje Sonca. Potem se je vrnil na Zemljo, kjer je s padalom varno pristal.

Zahvaljujoč CLASP-u so znanstveniki prvič v zgodovini lahko podrobno raziskali magnetno polje v zgornji plasti Sončevega površja.

CLASP je zaznal zelo posebno vrsto svetlobe, ki prihaja iz tega območja Sonca in je zelo občutljiva na magnetno polje. Z opazovanjem sprememb te svetlobe lahko znanstveniki določijo velikost in smer magnetnega polja.

Zakaj pa je sploh pomembno preučevanje magnetnega polja na Sončevi površini? Magnetno polje vpliva na obliko površinskih plasti Sonca. Obenem deluje tudi kot kanal za pretakanje snovi in energije iz Sonca. Nekaj te snovi in energije, ki v močnih Sončevih izbruhih (kot Sončev veter) uhaja iz Sonca skozi magnetne kanale, potuje tudi proti nam, moti naše satelite ter vpliva na astronavte na Mednarodni vesoljski postaji.

Ko bomo bolje razumeli Sončeve izbruhe, se bomo tudi lažje zaščitili pred njihovimi posledicami.

CLASP je takoimenovana sondirna raketa. Te vrste rakete nosijo merilne inštrumente (sonde) na višine med 50 km in 1500 km nad Zemljo. To so višine nad legami vremenskih balonov in pod legami večine satelitov. Vremenski baloni so na višinah, nižjih od 40 km, sateliti pa so od Zemlje oddaljeni več kot 120 km.

Patricia Smolnikar