SONČNE ALI LEPOTNE PEGE: SONCE JE BOLJ PRIVLAČNO KOT KADARKOLI PREJ!
23. februar 2018

Večina od nas pozna magnete. Magneti usmerjajo magnetne igle v kompasih in krasijo naše hladilnike. Ampak, ali ste se kdaj vprašali, kako magneti delujejo?

Vsak magnet okoli sebe ustvarja nekaj, čemur pravimo »magnetno polje«. Magnetnega polja ne vidimo, lahko pa opazimo njegov vpliv na druge predmete, ki jih magneti privlačijo ali odbijajo. Magnet, ki krasi hladilnik, privlači vrata hladilnika (vrata hladilnika pa privlačijo magnet).

Zaradi te njihove imenitne lastnosti magnete najdemo vsepovsod. So v računalnikih, mikrovalovnih pečicah in celo v vesolju! Naše Sonce je na primer velikanski magnet.

Večino časa je Sončevo magnetno polje precej šibko: približno stokrat je šibkejše od magnetnega polja magneta na hladilniku! Pred kratkim pa so znanstveniki izmerili del Sončevega magnetnega polja in ugotovili, da je dvakrat močnejše od običajnega. To je bilo najmočnejše magnetno polje, izmerjeno neposredno na površini Sonca kadarkoli.

Zgornji fotografiji prikazujeta to ultra magnetno liso Sonca. Vidimo lahko, da je polna temnih sončevih peg. Sončeve pege so hladnejši deli Sonca, ki pa imajo super močna magnetna polja.

Zgornja fotografija je običajna fotografija Sonca, spodnja pa prikazuje Sončevo magnetno polje. Z barvo je označeno magnetno polje: modri deli so šibki magneti, rdeči pa močni.

Sončeva površina v delih, kjer je močno magnetno polje, oddaja zelo hitre delce, kar imenujemo »vesoljsko vreme«. Izbruhi hitrih delcev s peg na Sončevi površini lahko poškodujejo satelite, prekinejo radijske povezave in ogrozijo astronavte. Zato je razumevanje magnetnega polja in tega, kaj ga povzroča, zelo pomembno!

Na Zemlji nas k tlom vleče gravitacijska sila, ne magnetno polje. Ker je gravitacija tako močna, magnetnega polja Zemlje skoraj ne opazimo.

Anja Jančigaj