KAKO MASIVNO JE SUPERMASIVNO?
04. marec 2018

Veliko govorimo o tem, kako ogromna (masivna) so vesoljska telesa. Pa vendar, kaj to zares pomeni?

Ko govorimo o supermasivnem vesoljskem telesu, s tem ne mislimo na njegovo velikost. Masa telesa pove, koliko snovi telo vsebuje. Vzemimo za primer sladkorno peno in čokolado. Sladkorna pena, ki je lahko tako velika, kot tvoja glava, je precej večja od tablice čokolade. Čokolada, ki je precej manjša, pa vsebuje več snovi kot sladkorna pena. Tablica čokolade je zato bolj masivna od porcije sladkorne pene. Naslednjič, ko si privoščiš sladkorno peno, jo en kos stisni v kroglico. Videl boš, kaj sem s tem mislila!

Astronomi so pred kratkim izmerili maso 50 supermasivnih črnih lukenj v oddaljenem vesolju. Ugotovili so, da je masa vsake črne luknje vsaj tolikšna, kot masa 5 milijonov naših Sonc.

Astronomom je sedaj prvič uspelo izmeriti maso supermasivnih črnih lukenj, ki so tako daleč od nas. To je bilo zelo zapleteno, ker je vse podatke, ki jih dobimo o črnih luknjah, zelo težko pridobiti.

Večina teleskopov zaznava svetlobo, črne luknje pa imajo tako močno gravitacijo, da ji celo svetloba ne more uiti. Zaradi tega so črne luknje za naše teleskope nevidne. Znanstveniki morajo biti zelo iznajdljivi, ko želijo izvedeti kaj novega o njih.

Znanstveniki so izmerili maso črnih lukenj tako, da so primerjali, kako svetla je snov, kot so kozmični delci in plini, v bližini črne luknje, v primerjavi z enako snovjo, ki je od luknje močno oddaljena.

Karkoli spremeni svetlost snovi znotraj črne luknje, spremeni – malo kasneje – tudi svetlost snovi v njeni bližini. Z merjenjem tega časovnega zamika je znanstvenikom uspelo izračunati, kako daleč od črne luknje se nahaja kozmična snov. Na osnovi tega podatka so ugotovili tudi, kolikšna je masa črne luknje – in to kljub temu, da črne luknje in njenih podrobnosti sploh niso videli!

Telo z večjo maso ima močnejšo gravitacijo. Zato je Zemljina gravitacija močnejša od Lunine;  astronavti na površju Lune zato lahko skačejo višje kot na Zemlji!

This Space Scoop is based on a Press Release from Sloan Digital Sky Survey .
Sloan Digital Sky Survey