Pomenljivi izbruhi vulkanov
23. oktober 2020

Občasno slišimo, da je nekje na Zemlji izbruhnil vulkan. Takih še aktivnih vulkanov je na našem planetu mnogo, in občudujemo lahko posnetke njihovih veličastnih izbruhov. Vulkanov pa nimamo le na Zemlji, ampak so tudi na ostalih nebesnih telesih. Predstavljajo okna, skozi katera astronomi gledajo v drobovje teh teles.

Jupitrova luna Io

Jupitrova luna Io ni ravno ljudem prijazno okolje. Je najbolj vulkansko aktivna luna v celotnem Osončju. Na njej je več kot 400 vulkanov, ki bruhajo smrdljive (neprijetno dišeče) žveplove pline. Ti plini, ki na Io (kjer je zelo mraz) zmrznejo, dajejo luni Io njene posebne barve; Io vidimo pobarvano rumeno - belo - oranžno - rdeče.

Naravne satelite kot je Io, preučujemo, ker nas zanima, kako so nastali in se razvijali. Še posebej nas zanimajo tiste lune, ki se zelo razlikujejo od naše Lune. Ko astronomi raziskujejo lune, pa jih vedno zanima tudi to, ali bi lahko na njih obstajalo življenje.

Nov vpogled

Redko atmosfero lune Io sestavljajo vulkanski plini, ki niso primerni za dihanje (ker v njih ni kisika). Nove slike, ki so jih naredili z radijskimi teleskopi ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), prvič prikažejo, kako vulkanska aktivnost vpliva na atmosfero lune Io.

Astronomi so s teleskopi ALMA posneli zaporedje posnetkov, ki prikazujejo Io, ko ta vstopa v Jupitrovo senco in iz nje izstopa (med svojim mrkom - mrkom lune Io - torej).

Astronomi so na fotografijah, nastalih med mrkom, prvič nedvoumno zaznali prstne odtise dveh posebnih plinov, ki jih Io spušča iz vulkanov: žveplov dioksid (ki je za ljudi strupen) in žveplov monoksid (ki ga tipično najdemo le v vesolju).

Fotografija (zgoraj) prikazuje Io v radijski svetlobi, ki je našim očem nevidna, in tudi v vidni svetlobi. Na rumeno obarvanem območju prispeva rumeno barvo plinasti žveplov dioksid, ki se dviga iz vulkanov.

Ko raziskujemo vulkane lune Io, se ne učimo le o tem, kaj skriva luna pod svojim površjem, ampak tudi o njeni atmosferi. Ugotovili smo, da skoraj polovico atmosfere lune Io sestavljajo plini, ki so v njeno atmosfero prišli iz njenih vulkanov.

Slika: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), I. de Pater et al.; NRAO/AUI NSF, S. Dagnello; NASA/ESA

Atmosfera na Io je mnogo tanjša od atmosfere na Zemlji: njena debelina je le miljardinka debeline Zemljine atmosfere!

This Space Scoop is based on a Press Release from NRAO .
NRAO