Eksplozija v davni preteklosti
25. november 2020

V astronomiji skoraj vsak dan izvemo kaj novega. Včasih nova odkritja astronomov pomenijo "le" nov kamenček v mozaiku njihovega znanja, drugič pa nova odkritja temeljito spremenijo stara pojmovanja.

Dlje kot smo mislili

Mednarodna ekipa astronomov je s teleskopom Gemini North opazovala CK Vulpeculae, ki so jo opazili leta 1670 kot eksplozijo svetle nove zvezde. Zdaj so iz opazovanj ugotovili, da je CK Vulpeculae približno petkrat tako oddaljena od nas, kot so mislili prej. To tudi pomeni, da se je v eksploziji CK Vulpeculae sprostilo precej več energije, kot so menili prej.

To odkritje je odprlo veliko novih vprašanj o tem, kakšne vrste eksplozija se je takrat zgodila. Astronomi so bili do sedaj prepričani, da je bila eksplozija CK Vulpeculae leta 1670 prešibka, da bi se uvrstila med supernove. Supernova je sicer gromozanska eksplozija, ki se zgodi, ko umre masivna zvezda.

Rdeči premik, modri premik

Astronomi lahko ugotovijo, koliko je od nas oddaljen določen vesoljski objekt (na primer meglica CK Vulpeculae), če opazujejo svetlobo, ki jo oddajajo atomi tega objekta.

Vesolje se širi in skoraj vsa telesa v vesolju se medsebojno oddaljujejo. Svetloba, ki jo oddaja telo, ki se od nas oddaljuje, ima za nas večjo valovno dolžino kot bi jo imela, če bi telo glede na nas (opazovalca in teleskop) mirovalo. Opazimo, da so vse barve vidne svetlobe, ki jo telo, ki se oddaljuje, oddaja, nekoliko premaknjene proti rdeči; zato ta pojav imenujemo rdeči premik. Če bi se telo približevalo, pa bi imela njegova svetloba za nas manjšo valovno dolžino; opazili bi, da so vse barve premaknjene proti modri. Ta pojav imenujemo modri premik. Oboje skupaj je podobno kot takrat, ko slišimo sireno reševalnega vozila: višina zvoka sirene, ki jo slišimo, je odvisna od tega, ali se reševalno vozilo oddaljuje od nas (takrat slišimo zvok z manjšo frekvenco in večjo valovno dolžino) ali se nam približuje (takrat slišimo zvok z večjo frekvenco in krajšo valovno dolžino).

Rdeči premik je večji, če je hitrost oddaljevanja večja; in čim dlje od nas so objekti, tem hitreje se od nas oddaljujejo. Čim dlje je objekt od nas, tem hitreje se oddaljuje in tem bolj rdečkast je. Pri opazovanju CK Vulpeculae so astronomi ugotovili, da je njena svetloba bolj premaknjena proti rdeči, kot so menili prej.

Slika: Mednarodni observatorij Gemini /NOIRLab/NSF/AURA. Obdelava slike: Travis Rector (University of Alaska Anchorage), Mahdi Zamani & Davide de Martin

Francoski menih Anthelme Voituret je pred več kot 350 leti opazil, da se je na nebu prižgala svetla nova zvezda, ki je kmalu postala skoraj tako svetla kot Severnica. Potem so jo opazovali nekateri najpomembnejši astronomu tistega časa, dokler ni njen sij čez eno leto zbledel.

Barbara Rovšek