Zvezdna gnezda na nepričakovanih krajih
31. marec 2021

Zvezdna “gnezda” so območja, v katerih se običajno rojevajo nove zvezde. Astronomi so doslej menili, da so v središču naše Galaksije razmere preveč divje, da bi se lahko tam rojevale nove zvezde. Pred kratkim pa so raziskovalci s teleskopom ALMA v čilski puščavi Atacama (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) odkrili nasprotno: iz zvezdnih jajc se otroške zvezde lahko izležejo prav v središču Galaksije!

Recept za nastanek zvezde

Da lahko nekje v vesolju nastane nova zvezda, morajo biti tam na voljo oblaki kozmičnih delcev in prahu - ter zelo močne gravitacijske sile, ki povzročijo sesedanje oziroma zgoščevanje teh oblakov. Takemu nastajanju zvezde lahko v središču Galaksije močno nasprotujejo druge okoliščine in procesi, na primer močno magnetno polje in divje turbulence (vrtinci) v teh oblakih. Zato so astronomi domnevali, da nove zvezde v takih pogojih ne nastajajo zlahka.

Presenečenje!

Ko je skupina astronomov, ki jo je vodil Xing Lu z Japonskega nacionalnega astronomskega observatorija (NAOJ, National Astronomical Observatory of Japan), s teleskopom ALMA pred kratkim opazovala središče Galaksije, so tam našli preko 800 zgoščin prahu in plina - zvezdnih jajc.

To odkritje pomeni, da so otroške zvezde močnejše, kot smo domnevali doslej. Rodijo se lahko celo v tako neusmiljenih pogojih, kot vladajo v središču naše Galaksije. Raziskovalci zdaj analizirajo podatke še podrobneje, da bi bolje razumeli, zakaj lahko obstaja valilnica zvezd v divjem središču Galaksije.

Slika prikazuje plin, ki ga bruhajo zvezdna jajca v središču Galaksije. Modre točke so delci plina, ki se gibljejo proti nam, rdeče pa delci plina, ki se gibljejo stran od nas.

Slika: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Lu et al.

Teleskop ALMA je observatorij, ki ga sestavlja 66 velikih anten, ki delujejo kot ena sama ogromna antena. Leži v puščavi Atacama na severu Čila v Južni Ameriki. Teleskop ALMA zazna elektromagnetno valovanje (svetlobo) z valovno dolžino okoli 1 mm in manj (kar je toliko, kot premer zrna peska). To valovanje izvira v zelo hladnih predelih vesolja in v zelo oddaljenih galaksijah. Ko zaznano valovanje analiziramo, dobimo podatke o kemijskih in fizikalnih pogojih v teh predelih in tudi v valilnicah zvezd - območjih zgoščenega kozmičnega prahu in plina, kjer se rojevajo nove zvezde.

Barbara Rovšek