Ultra kulsko odkritje amaterskega astronoma
22. julij 2022

Amaterski astronom Frank Kiwy je uporabil podatke javnega znanstvenega in podatkovnega središča laboratorija NOIRLab in v okolici Osončja odkril 34 ultrahladnih pritlikavih dvozvezdij. To pomeni, da zdaj vemo za obstoj dvakrat toliko dvozvezdij kot prej.

Laboratorij NOIRLab (National Optical-Infrared Astronomy Research Laboratory), ki ima sedež v Združenih državah Amerike, ima v katalogu (Source Catalogue DR2) podatke o 4 milijardah nebesnih objektov. Prav ta katalog, ki vsebuje podatke iz amaterskega znanstvenega projekta Svetovi z dvorišča: planet št. 9 (Backyard Worlds: Planet 9) je bil najpomembnejši vir odkritja.

V projekt je bilo vključenih več kot 100,000 prostovoljcev, amaterskih astronomov. Zelo natančno so opazovali slike, narejene s teleskopi, da bi zaznali gibanje rjavih pritlikavk (objektov, ki so nekje vmes med orjaškimi planeti in zelo majhnimi zvezdami)glede na oddaljene zvezde. Čeprav imamo hitre superračunalnike, se ti pri zaznavanju gibanja teles v vesolju še vedno ne morejo kosati s človeškimi očmi.

V enega od takih raziskovalnih projektov, ki uporablja katalog DR2 laboratorija NOIRLab, je bil vključen tudi Frank Kiwy. Ko je iskal podatke o telesih, ki so enake barve kot rjave pritlikavke, je v katalogu našel 2,500 možnih kandidatov za ultrahladne pritlikavke. Ko je potem iskal še njihove možne partnerje (s katerimi bi sestavljali dvozvezdje), je takih parov našel 34. Ta množica dvozvezdij vključuje tudi par bele pritlikavke (zvezde z majhno maso) in njenega ultrahladnega pritlikavega partnerja.

To odkritje je velik dosežek amaterske znanosti. Astronomom bo pomagalo ugotoviti, ali so rjave pritlikavke bolj podobne orjaškim planetom ali majhnim zvezdam. Bolje pa bomo tudi razumeli, kako so se zvezdni sistemi razvijali skozi čas.

Slika: Ilustracija dvozvedja, ki ga sestavljata ultrahladna pritlikavka in bela pritlikavka.

Vir: NOIRLab/NSF/AURA/M. Garlick