Kozmična pravljica in odkritje
28. julij 2022

Si že slišala čudovito zgodbo o Tanabati? To je znana in priljubljena japonska pripovedka, ki je povezana z nedavnim odkritjem.

Tanabata je zgodba o dveh ljubimcih, Orihimi in Kengyuju, ki se lahko srečata le na sedmi dan sedmega meseca v letu. Po japonski mitologiji dvojico predstavljata dve zvezdi, ki sta, glede na Rimsko cesto, na njenih nasprotnih straneh: Vega (Orihime) in Altair (Kengyu). Kot ljubimca v japonski zgodbi tudi zvezdi vidimo skupaj le enkrat v letu  – rečeno drugače, njuno srečanje je samo hipno.

Skupina astronomov je s teleskopom Japonskega nacionalnega astronomskega observatorija (National Astronomical Observatory of Japan, NAOJ) Subaru in uporabo orodij za obdelavo velikega števila podatkov zaznala pojav, ki je minil tako hitro, kot srečanje Orihime in Kengyuja. Astronomske pojave, ki potekajo tako hitro – v enem dnevu, na primer – imenujemo "prehodni". Ko so analizirali 20 takih pojavov iz leta 2020, so med njimi znanstveniki iz NAOJ našli enega prav posebnega: MUSSES2020J (AT 2020afay), ki je bil videti kot supernova.

Na prvih posnetkih je bila MUSSES2020J še zelo bleda, potem pa je med opazovanjem postajala vse bolj svetla. Astronomi so to spreminjanje ujeli, medtem, ko se je godilo! Potrdili so, da se je MUSSES2020J razvijala precej hitreje in je bila približno 50-krat tako svetla, kot so običajne supernove. Do sedaj so astronomi opazili le majhno število podobnih dogodkov. Med njimi je najbolj slaven AT 2018cow.

Skupina znanstvenikov je za pojav, ki so ga opazovali z MUSSES2020J, predlagala novo ime: "hiter moder ultrasvetel prehodni pojav" (fast blue ultraluminous transients, FBUT). Znanstveniki še ne vedo, kaj in kako se točno dogaja med FBUT. Ti pojavi so tako močni in se zgodijo tako nepričakovano, da astronomi sumijo, da so vanje vpletene črne luknje ali nevtronske zvezde

Slika: Kako si ilustrator predstavlja možen začetek hitrega visoko-energijskega dogodka z MUSSES2020J. Zahvala: Kavli IPMU, University of Tokyo.

Ime 'MUSSES' v MUSSES2020J je kratica, ki pomeni ime projekta "MUltiband Subaru Survey for Early-phase Supernovae", v katerem so raziskovali hitro razvijajoče se prehodne pojave do dneva potem, ko so se pričeli.

Barbara Rovšek