Kaj je podobno Soncu in Zemlji -- le da je bolj rdeče in težje?
26. september 2022

Astronomi so odkrili super-zemeljski planet – planet, ki je zelo podoben Zemlji, vendar masivnejši – v bližini bivalnega območja rdeče pritlikavke, od nas oddaljene le 37 svetlobnih let. V astronomskem merilu je to res zelo blizu nas.

Približno 75 % vseh zvezd v Galaksiji je rdečih pritlikavk – zvezd, ki so manjše od Sonca – in veliko jih najdemo v naši soseščini. So idealne tarče za iskanje planetov in življenja zunaj našega Osončja.

Novoodkrita rdeča pritlikavka je v ozvezdju Serpens, imenuje se Ross 508, njen super-zemeljski planet pa je Ross 508 b.

Da lahko na nekem tujem planetu obstaja življenje, kot na Zemlji, mora biti planet ravno prav oddaljen od svoje zvezde (svojega sonca). Oddaljenost planeta od zvezde vpliva na temperaturo na planetu, od temperature pa je odvisno, ali na površini planeta lahko obstaja tekoča voda. Območje okoli zvezde, v katerem bi imel planet primerno temperaturo, imenujemo "bivalno območje". Uganeš, kje je Ross 508 b? Leži na notranjem robu bivalnega območja zvezde Ross 508.

Skupina astronomov, ki jo vodi profesor Bun'ei Sato s Tokijskega inštituta za tehnologijo, je ugotovila še, da se planet giblje po eliptični tirnici. Del njegove tirnice prečka bivalno območje zvezde Ross 508.

Za opazovanje planetarnih sistemov, kot je Ross 508, so znanstveniki v Astrobiološkem centru na Japonskem razvili poseben opazovalni instrument, imenovan Infrardeči Doppler (IRD). Nameščen je na teleskop Subaru. Rdeče pritlikavke so bolj hladne zvezde (hladnejše od Sonca) in oddajajo manj vidne svetlobe kot bolj vroče zvezde, zato jih je z vidno svetlobo težko preučevati. Na srečo pa obstajajo tudi detektorji za infrardečo svetlobo; te svetlobe tudi hladnejše zvezde oddajajo več in jih zato pač opazujemo v infrardeči svetlobi.

Z močnimi teleskopi, kot je Subaru, lahko znanstveniki zdaj preučujejo, ali sta na planetu Rossu 508 b tudi voda in življenje ter tako iščejo planete, na katere bi se lahko v prihodnosti selili ...

Slika: Shematski prikaz novoodkritega planetarnega sistema Ross 508. Zeleno območje je primerno za bivanje, ker lahko na površini planeta obstaja tekoča voda. Tirnica planeta je prikazana z modro črto. Ross 508 b preleti notranji rob bivalnega območja (polna črta), del orbite pa verjetno prečka bivalnoobmočje (črtkana črta). Zasluge: Astrobiološki center.

Eno leto na tem planetu traja le 11 zemeljskih dni. To pomeni, da bi na planetu Ross 508 b zelo pogosto praznovali rojstni dan in imeli pri isti starosti kot na Zemlji precej več let. Več rojstnih dni je super, več let pa ne;)

Barbara Rovšek