Дивовижна космічна скам'янілість прямо за рогом
13 січня 2022 р.

Міжнародна група астрономів знайшла гігантський потік зірок на південному краю нашого Чумацького Шляху. Він настільки великий що, якби його було видно з нашого нічного неба, він виглядав би в 30 разів більше за повний Місяць! Його найближча точка до центру нашого Чумацького Шляху знаходиться на відстані приблизно 20 000 світлових років, а найдальша — на 90 000 світлових років від серця нашої галактики.

Зоряний потік, відомий як C-19, є залишком стародавнього кулястого скупчення. Інтригуюча річ у C-19 полягає в тому, що він має низьку «металічність» (елементи важчі за гелій) - щонайменше в чотири рази менше, ніж у звичайних кулястих зоряних скупченнях, які ми знаємо. Насправді, C-19 має найнижчу частку металів, що коли-небудь спостерігалося у зоряної системи в Чумацького Шляху або його «околиці»!

Раніше астрономи вважали, що зоряні скупчення з такою малою кількістю важких елементів давно зникли – деякі теорії навіть вважали, що такі скупчення взагалі не можуть утворитися. Спостереження за допомогою телескопа Gemini North на Гаваях свідчать про те, що C-19, мабуть, утворився дуже дуже давно разом із найпершими зірками у Всесвіті.

C-19 може дати нам більше підказок про утворення зірок і зоряних скупчень, які утворилися відразу після Великого вибуху – і чудове в цьому те, що скупчення знаходиться відносно «близько» до нашої рідної Землі, тому ми зможемо вивчати структуру стародавніх галактик у нашій космічній околиці.

Один з науковців, Хуліо Наварро з Університету Вікторії сказав: «Хоча астрономи можуть дивитися на найвіддаленіші галактики для вивчення раннього Всесвіту, тепер ми знаємо, що також можна вивчати найдавніші структури в нашій власній галактиці як скам’янілості тих давніх часів. ».

У цій анімації ви зможете побачити, як утворився C-19.

Зображення: Ілюстрація показує зоряний потік C-19 оранжевим кольором у нижньому лівому куті зображення.

Авторство: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine

Подяка: M. Zamani (NSF’s NOIRLab)

Крутий факт

Хоча в них є всі елементи нашої періодичної системи, зірки в основному складаються з водню і гелію. Астрономкиня Сесілія Пейн-Гапошкін (1900-1979) була першою, хто припустив це (у 1925 році!). Її ідею спочатку відхилили, але подальші дослідження показали, що вона була права – Сесілія навіть стала першою жінкою-професоркою Гарвардського університету.

Переклад Катерини Францевої