Планетата, която загуби океан
05 Март 2015

Преди милиарди години повърхността на Марс е изглеждала доста по-различно от сега. Там, където сега има само суха червена пустиня, преди е имало огромен океан, който е покривал около 20% от повърхността на планетата. Това означава, че той е покривал повече от повърността на Марс, отколкото Атлантическият океан покрива на Земята. Водата от този океан е била толкова много, че е можела да покрие цялата повърхност на планетата със слой вода, дълбок над 100 метра!

Тази информация е от едно ново изследване на атмосферата на Марс. Учените са изследвали два различни вида вода.

Единият е обикновената вода, тази, която пием и с която се къпем. Другата вода съдържа особен вид водород, наречен деутерий. Този водород създава вода, която е малко по-тежка от обикновената.

Това е важно, защото означава, че слънчевите лъчи карат нормалната по-лека вода да се изпари и тази пара да се носи в пространството по-бързо от другата вода.

Затова, като изследваме колко тежка вода има в атмосферата на Марс в сравнение с лека, можем да кажем колко нормална вода е изгубила планетата в космоса.

Резултатите показват, че Марс може би е бил мокър свят за по-дълго, отколкото сме си мислили. Това означава, преди всичко, че е бил подходящ за живот за по-дълго, отколкото сме предполагали!

Възможно е Марс някога да е имал дори още повече вода под повърхността си. Част от нея може би още е там!

Нели Иванова/Nelly Ivanova