Αέρας που θα σε πάρει και θα σε σηκώσει!
20/08/2014

Σ' αυτήν η φανταστική αστρο-φωτογραφία υπάρχουν τόσα αστέρια, είναι σα να την πασπάλισαν με χρυσόσκονη! Είναι μια γωνίτσα του Γαλαξία μας, μα έχει χιλιάδες χιλιάδων αστέρια. Κι αυτές οι φωτεινές μουτζούρες ξεφουρνίζουν όλο και περισσότερα!

Στα δεξιά βρίσκεται μια ομάδα από νέφη αερίου (με το όνομα NGC 3576). Τα σκοτεινά, στριφτά νέφη κρύβουν εκατοντάδες νεογέννητα αστέρια καθώς κι άλλα που μόλις φτιάχνονται.

Αριστερά βρίσκεται ένα λαμπρότατο σμήνος αστεριών, με το όνομα NGC 3603. Ένα διάσημο σμήνος μιας κι έχει τα περισσότερα μεγάλα αστέρια απ' οποιοδήποτε σμήνος στο Γαλαξία. (Ο Γαλαξίας μας έχει κάπου 1300 σμήνη αστεριών).

Υπάρχει όμως κάτι που κάνει αυτό το σμήνος εκπληκτικό κι αυτό είναι κρυμμένο βαθιά στην καρδία του: ένα σύστημα 4 μεγάλων αστεριών που τα κρατάει μαζί η βαρύτητα.

Τα τέσσερα αστέρια τύπου Wolf-Rayet (Γουλφ-Ραγιέ) --απ τα ονόματα των δύο Γάλλων επιστημόνων που τα ανακάλυψαν. Το καθένα είναι ένα πραγματικό θηρίο, 20 φορές βαρύτερο απ τον Ήλιο και 5 φορές πιο καυτό!

Αν και τ' αστέρια τύπου Wolf-Rayet δεν είναι σπάνια, ζουν τόσο λίγο που δεν τα συναντάμε συχνά. Στον Γαλαξία μας έχουν βρεθεί μόλις 500!

Τ' αστέρια αυτά είναι καταδικασμένα σ' έναν φαντασμαγορικό θάνατο, βίαιο σαν τις εκρήξεις Υπερκαινοφανών, μετά από μια πολύ σύντομη ζωή μερικών εκατομμυρίων χρόνων. (Για σύγκριση, ο Ήλιος που είναι πολύ πιο ήρεμος και σταθερός θα φτάσει τα δισεκατομμύρια χρόνια). Κι ακόμη χειρότερα, μόνα τους προκαλούν αυτόν τον πρόωρο θάνατο!

Τ αστέρια Wolf-Rayet είναι οι “πόλεις των αέρηδων” στις γειτονιές του Σύμπαντος. Απ' την επιφάνεια τους σηκώνονται αστρικές θύελλες, πολύ σφοδρότερες απ' ότι σε άλλα αστέρια. Μ' αυτόν τον τρόπο τεράστιες ποσότητες υλικού τ' αστεριού χάνονται στο διάστημα. Κάθε άστρο Wolf-Rayet χάνει κάθε χρόνο τόση μάζα που θα έφτανε να φτιάξει 3 καινούργιους πλανήτες σαν τη Γη!

Κάτι αξιοπερίεργο

Το βαρύτερο αστέρι στο Σύμπαν είναι ένα άστρο τύπου Wolf-Rayet. Έχει το εντελώς ανέμπνευστο όνομα 'R136a1'. Ζυγίζει όσο 265 Ήλιοι!

Απόδοση: Χαρά Παπαθανασίου

Εικόνα
Έκδοση για εκτύπωση

Θά ' θελες να μάθεις παραπάνω?

Τι είναι οι Διαστημικές Ειδήσεις;

Ανακάλυψε περισσότερη Αστρονομία