גלקסיית Sextans B היא חגיגה לעיניים
28 באפריל 2021

אסטרונומיה היא מדע מעניין, לא רק בשל השאלות הגדולות בהן היא עוסקת – מאין אנו באים? ממה אנו עשויים? מה יש ביקום? – אלא גם משום שהיא יפהפייה. מי לא יתאהב בתמונות המדהימות שמגיעות מהטלסקופ האבל?

בעזרת הטלסקופ בקוטר 4 מטרים Nicholas U. Mayall  , שנמצא במצפה Kitt Peak באריזונה, ארה"ב, הצליחו אסטרונומים ליצור תמונה מרהיבה של גלקסיה ננסית לא סדירה בשם Sextans B , שרחוקה מאתנו על כדור הארץ מרחק כ- 4.5 מיליון שנות אור.

הגלקסיה Sextans B מכילה גופים אסטרונומיים מעניינים רבים ושונים. חלקם, כמו ענני המימן האדומים, הם "תינוקיית כוכבים", כי בתוכם נוצרים כוכבים חדשים וזוהרים. אחרים, כמו ערפיליות פלנטריות, דומים יותר לבתי קברות לכוכבים, כי הם מכילים את שרידיהם של ענקים אדומים: כוכבים שהזדקנו ולפני מותם פיזרו לחלל את השכבות החיצוניות שלהם.

התמונה שאתם רואים כאן מראה גם גלקסיות מעורפלות רחוקות, שצובעות את החלל ברקע, בעוד שכוכבים קרובים מגלקסיית שביל החלב שלנו נראים בוהקים מלפנים.

Sextans B קבלה את שמה מקבוצת הכוכבים שבה היא נראית, המכונה Sextans (על שם המכשיר Sextant המשמש למדידת גובה של כוכב מהאופק). האסטרונום הפולני Johannes Hevelius זיהה את קבוצת הכוכבים הזו בשנת 1687, והיא קרויה על שם מכשיר המדידה שהוא ואשתו אליזבט השתמשו בו בתצפיותיהם – שרבות מהם נעשו ללא עזרת טלסקופ!

עובדה מעניינת

אליזבט הבליוס נחשבת לאחת הנשים האסטרונומיות הראשונות. יש על שמה גם אסטרואיד וגם מכתש על כוכב הלכת נוגה.

תרגום: ד"ר איילת ויצמן