Waarom gloeien glimwormen?
17 augustus 2011

Hoe denk je dat sterrenkundigen het groene ding op deze foto noemen? Als jij ‘blob’ hebt geraden, dan heb je het goed! Strikt genomen noemen we dit object een ‘Lyman Alfa Blob”.

Deze blobs zijn heel zeldzaam en staan heel ver weg in het heelal. Ze zijn ook nog eens een van de grootste objecten in het heelal. Deze gigantische klonten van gas kunnen wel een paar keer groter zijn dan ons sterrenstelsel, de Melkweg! Net zoals krioelende glimwormen geven deze blobs ook een helder licht af. Maar wat er nu voor zorgt dat de blobs gloeien is nog steeds een raadsel voor astronomen.

Een theorie is dat ze gloeien doordat het gas van de blob warm wordt als het naar binnen getrokken wordt door de sterke zwaartekracht van de blobs. Een andere theorie is dat ze gloeien omdat er helderen sterrenstelsels in de blobs zitten.

Met behulp een krachtige telescoop die de Very Large Telescope (dat is Engels voor de Erg Grote Telescoop) wordt genoemd en zich bevindt in het land Chili in Zuid-Amerika, zijn sterrenkundigen nu een stap dichterbij gekomen om het mysterie te ontrafelen. Door het licht dat de blob op deze foto afgeeft nauwkeurig te bestuderen, hebben sterrenkundigen ontdekt dat hij gloeit omdat hij heldere sterrenstelsels bevat.

Sterrenkundigen willen nu meer van deze objecten bestuderen om te ontdekken of alle blobs inderdaad gloeien doordat ze sterrenstelsels bevatten. Wetenschappers trekken namelijk niet graag conclusies op basis van één waarneming!

De eerste Lyman Alfa Blob werd pas 12 jaar geleden ontdekt! Wat voor nieuwe objecten in de ruimte zullen we in de komende 12 jaar ontdekken?