Planeten worden zo snel groot!
7 november 2014

Sterrenkundigen hebben deze verbazingwekkende ruimtefoto gemaakt waarop de geboorte van een planetenstelsel te zien is!

De Aarde en de andere zeven planeten van ons zonnestelsel zijn niet alleen in het heelal. Meer dan 1.800 planeten zijn al ontdekt rond andere verre sterren, en dit aantal neemt alleen maar toe!

Sterren en planeten ontstaan in een gigantische wolk van kosmisch stof die ineenstort. Al dit gas en stof begint in een cirkel te bewegen terwijl het naar het midden toe valt. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop water naar een afvoerputje stroomt.

Het gas en stof in het midden wordt heel compact en warm totdat een ster wordt geboren. Het overgebleven gas en stof begint zich te scheiden in dikke ringen. Dit deel van het verhaal is nu op de foto gezet!

Gedurende miljoenen jaren klonteren de deeltjes samen in dikkere gedeelten van de schijf, en ontstaan er grotere klonten. Terwijl ze groeien wordt hun zwaartekracht sterker. Ze trekken meer materie naar zich toe, waardoor ze nog groter groeien totdat ze planeten zijn geworden!

Dit is de beste foto van planeten die ontstaan rond een pasgeboren ster. De foto is ongelooflijk gedetailleerd. Astronomen zijn niet alleen enthousiast vanwege de spectaculaire foto, maar ook vanwege dat wat op de foto is gezet.

Astronomen dachten niet dat planeten al rond zo’n jonge ster zouden ontstaan. Deze nieuwe foto vertelt ons dat planeten misschien veel sneller groeien dan gedacht!

Als een buitenaards wezen 4,6 miljard jaar geleden een foto van ons zonnestelsel had genomen, dan had ons zonnestelsel er net zo uitgezien!

This Space Scoop is based on Press Releases from NAOJ , ESO .
NAOJ ESO