Jakten på andre planeter
July 30, 2013

Se for deg at du er ombord på en romskip, på jakt etter en ny verden å slå deg ned i. Du ser en planet i det fjerne og den har en vakker blåfarge, akkurat slik jorden har når vi ser den fra verdensrommet. Denne planeten kalles HD 189733 og det er den første planeten utenfor vårt eget solsystem vi har funnet ut fargen til! Den ligner veldig på jorden på avstand, men hvis du fløy litt nærmere, ville du oppdaget hvor forskjellig den er fra hjemmet vårt.

HD 189733 er en enorm gassgigant, over 100 ganger større enn jorden. Den går i bane veldig tett inntil stjernen sin. Mens jorden bruker 365 dager på å gå én gang rundt solen, bruker denne planeten bare 2,2 dager! Den er faktisk så nærme stjernen sin at temperaturene i atmosfæren ligger på over 1000°C! Denne planeten vil ikke være et hyggelig sted å besøke, samme hvor mye solkrem og is du har med deg!

Per dags dato har vi oppdaget 925 planeter i bane rundt andre stjerner i vår egen galakse. Men disse er veldig små og mørke, så det er ikke ofte vi faktisk kan se de. Mesteparten av tiden må vi bruke smarte triks. Én metode kalles passasje-metoden. Vi retter teleskopet mot en stjerne og venter på å se om den blir bittelitt mørkere. Hvis den gjør det, betyr det at en planet har passert foran den og blokkert litt av lyset. Astronomer har sett på systemet til HD 189733 med røntgenteleskopet Chandra for å finne endringen i mengden røntgenstråler når en planeten passerer foran stjernen.

Ved å gjøre dette, har de klart å avdekke noen skumle detaljer. Planeten har en enorm atmosfære, som du kan se i dette bildet. Men den kokende varmen til stjernen brenner bort enorme mengder av planetens luft, hele 600 millioner kilogram per sekund!

Kule fakta

Det viser seg at HD 189733 har selskap! Astronomer har sett en svak, rød stjerne som går i bane rundt den samme stjernen som HD 189733. Du kan se den i det nedre høyre hjørnet av bildet. Det tar rundt 3200 år for den lille stjernen å fullføre ett omløp – denne stjernen er planetens saktegående storebror!

Bilde