Innsamling av ledetråder fra en kosmisk forbrytelse
March 4, 2014

Se for deg åstedet: du er på landsbygda langt unna den nærmeste landsbyen på en varm sommerkveld. Det er vindstille og det er ingen lyder i luften bortsett fra den svake lyden av nattdyr. Du ligger på teppet ditt i det høye, grønne gresset og ser opp på den klare nattehimmelen. Månen smiler ned til deg og stjernene blinker fornøyd. Kan du tenke deg en tid da du følte deg så avslappet?

Men alt er ikke slik det virker. Langt ute i verdensrommet ligger det en spiralgalakse som voldsomt blir dratt i stykker av sine naboer!

Galaksen kalles ESO 137-001 og den er egentlig ikke mulig å se for oss på grunn av en tykk tåke av romstøv. Det er takket være Hubbleteleskopets imponerende kraft at du kan se galaksen i dette fotografiet.

ESO 137-001 beveger seg gjennom hjertet av en galaksehop kalt Abell 3627. Mens den beveger seg, dras den i alle retninger av galaksene rundt den. Lyse blå streker dras vekk fra den og etterlater ledetråder som forteller oss om denne kosmiske forbrytelsen. Ved nærmere ettersyn ser man at disse blå strekene er bånd av varme, lyse, unge stjerner.

ESO 137-001 er en del av Normahopen, en galaksehop nær senteret av «Den store tiltrekkeren». Vi er ikke helt sikre på hva «Den store tiltrekkeren» er, men den fortjener absolutt navnet sitt! Den er så massiv at gravitasjonskreftene er sterke nok til å trekke hele galakser mot seg! Selv galaksen vår blir sakte dratt mot denne mystiske delen av verdensrommet.

Kule fakta

Hva «Den store tiltrekkeren» faktisk er, er totalt ukjent for astronomer. Mest sannsynlig er «Den store tiltrekkeren» en gigantisk galaksehop med en million milliard ganger mer masse enn Solen.

Bilde