Tiden flyr på en fremmed klode
April 30, 2014

Universet vårt er i bevegelse konstant. For ikke så lenge siden forklarte Space Scoop at du i dette øyeblikket suser gjennom rommet i hundrevis av tusenvis av kilometer i timen! Jorden beveger seg, solsystemet vårt beveger seg og selv galaksen vår glir gjennom verdensrommet.

Vi bruker bevegelsene til jorden gjennom verdensrommet til å definere hvordan vi skal måle tiden. Vi kaller tiden det tar jorden å fullføre en full rotasjon for «døgn». Og et «år» er tiden det tar jorden å fullføre et fullt omløp rundt Solen.

Men lengden på en rotasjon eller et baneomløp kan være annerledes for andre planeter. For eksempel er et omløp (eller år) på Merkur på bare 87 jorddager. Dette betyr at Merkur går i bane rundt Solen fire ganger i løpet av ett jordår. Så hvis du er 10 år på jorden vil du være 40 år gammel på Merkur!

Lengden på døgnet er også forskjellig på andre planeter. For eksempel varer et døgn på Jupiter i bare 10 jordtimer. Og nå har astronomer målt lengden på et døgn på en planet utenfor solsystemet vårt (en eksoplanet)!

Beta Pictoris b er en planet som går i bane rundt en fjern stjerne. Planeten er 16 ganger større enn jorden, men likevel er døgnene dens bare 8 timer lange! Dette betyr at planeten spinner gjennom verdensrommet med en fart på nesten 100 000 kilometer i timen!

Kule fakta

Beta Pictoris b roterer mye fortere enn planetene i solsystemet vårt. I sammenligning spinner Jupiter med en fart på 47 000 kilometer i timen, mens jorden bare spinner med en fart på 1700 kilometer i timen.

Bilde