Seks måneder ombord på Den internasjonale romstasjonen
Sept. 29, 2014

I november 2002 ble en av menneskehetens største drømmer oppfylt: Den internasjonale romstasjonen var blitt bygget og vi hadde endelig en base for mennesker i verdensrommet!

Den internasjonale romstasjonen, ofte kalt ISS, er en spesiell type romfartøy som svever i verdensrommet i en bane rundt Jorden. Den er litt større enn en fotballbane og veier mer enn 450 biler til sammen. Men ISS fyker rundt Jorden 16 ganger hver dag!

Den store romstasjonen fungerer som en kombinasjon av et laboratorium og et hus. Opptil seks personer kan bo ombord på ISS samtidig og de kan bo der opptil 6 måneder.

Mens mannskapet er ombord gjør de ulike vitenskapelige eksperimenter som bare kan gjøres i verdensrommet. Det kan være alt fra biologi til astronomi. For eksempel kan eksperimentene fortelle oss hvilke risikoer som er forbundet med å bo i verdensrommet for slik å kunne holde astronautene trygge på fremtidige romferder til Mars og andre steder!

ESA-astronauten Alexander Gerst er nå halvveis i sitt seks måneders romferd på ISS, kalt «Blå prikk». I løpet av oppholdet hans vil ISS foreta over 100 spennende vitenskapelige eksperimenter som er designet for å forbedre livet på Jorden, teste ut ny teknologi og forberede fremtidig utforskning av solsystemet og verdensrommet.

For eksempel må astronauter trene 90 minutter hver dag for å holde seg i form og sørge for at bein og muskler holder seg friske mens de bor i verdensrommet. Men å ta en dusj etter treningen er ikke et alternativ på ISS. Ett av «Blå prikk»-eksperimentene går ut på å teste hvordan to nye tekstiler kan suge til seg svetten, holde kroppen avkjølt og til og med ha en rensende effekt.

Noen av eksperimentene er mer utfordrende enn andre, slik som de Alexander for øyeblikket gjør på seg selv! Disse testene vil hjelpe oss å finne ut hvordan menneskekroppen aldres i veldig svak tyngdekraft.

Kule fakta

Du kan se ISS med ditt blotte øye fra Jorden! Finn ut når ISS kommer til å passere deg ved å bruke ISS Tracker.

Bilde