Lys fra fjerne stjerner skaper falsk soloppgang
Nov. 4, 2014

Forestill deg at foreldrene dine kjører deg hjem etter en kveld på besøk hos besteforeldrene dine. Mens de kjører langs en mørk landevei får du øye på et disig lys som stiger opp fra horisonten. Det ser ut som lyset kommer fra en naboby, men det er ingen byer i den retningen. Det kan være Solen som er i ferd med å stå opp, men det er bare en time siden solnedgangen. Så hva er det?

Den nifse gløden kalles «falsk soloppgang» eller «zodiakallys». Det skyldes at sollyset reflekteres av det mørke kosmiske støvet i solsystemet. Dette er rester etter at planetene og månene ble dannet for nesten 5 milliarder år siden.

Ved å kombinere fire veldig store teleskoper til å bli et superteleskop har astronomer fått muligheten til å se nærmere på nesten 100 fjerne stjerner. Og de oppdaget den spøkelsesaktige zodiakallyset gløde rundt ni av dem – akkurat som vi ser i vårt solsystem!

Gløden rundt disse stjernene skyldes at stjernelyset spres når det treffer det kosmiske støvet. Dette støvet består av ødelagte asteroider og smeltede kometer. Men selv om dette høres ut som en vakker og spennende oppdagelse, er det ikke bare gode nyheter.

Å lete etter planeter rundt andre stjerner er en veldig vanskelig oppgave. Disse fremmede verdenene er så langt unna oss at de ser veldig små og mørke ut. Dette gjør at de nesten er umulige å fotografere.

Av de nesten 2000 planetene som er blitt oppdaget rundt andre stjerner, er det bare rundt 20 av dem som har blitt fotografert! Resten har blitt oppdaget ved å bruke lure triks.

Det sterke lyset fra den falske soloppgangen vil gjøre det enda vanskeligere å oppdage jordlignende planeter som ligger langt unna solsystemet vårt.

Kule fakta

Zodiakallys som er oppdaget rundt de ni stjernene er 1000 ganger sterkere enn det som ses på vår egen nattehimmel!

Bilde