Se et nyfødt solsystem
June 5, 2015

Solsystemet vårt er nesten 5 milliarder år gammelt. Sammenligner man denne alderen med de 200 000 årene mennesker har eksistert, har vi bare vært til i et lite øyeblikk. Så dersom det ikke var noen tilstede som kunne bevitne solsystemets fødsel, hvordan kan vi finne ut hvordan vårt kosmiske hjem ble til?

En måte er å se på andre solsystemer som er i ferd med å dannes. Se for eksempel på solsystemet i dette bildet. Det ligner veldig på vårt solsystem når det var nyfødt.

Stjernen i sentrum er på størrelse med Solen og det er til og med tegn til en stor gassplanet. (Solsystemet vårt har fire gassplaneter: Saturn, Jupiter, Uranus og Neptun.) Men det er de ytre delene av de unge solsystemet som ligner mest på vårt kosmiske hjem.

Når solsystemet vårt ble dannet, var det fullt av trillioner av isete, steinete gjester, kalt kometer. De fleste kometene som kom nærme Solen, ble ødelagt. Enten krasjet de med en av planetene eller månene, eller de ble kastet utover i verdensrommet av det kraftige tyngdefeltet til Jupiter.

Men ytterst i solsystemet vårt er det fortsatt en enorm ring som består av millioner av isete kometer som går i bane rundt Solen. Dette kalles Kuiper-beltet. Pluto befinner seg i Kuiper-beltet, sammen med flere andre dvergplaneter.

Nye bilder av dette unge solsystemet, tatt av Gemini South Telescope, har avslørt en ring rundt stjernen som er på omtrent samme størrelse som Kuiper-beltet. Og akkurat som solsystemet vårt, inneholder det sannsynligvis støv og isete partikler!

Dette bildet ble lagd av en illustratør for å vise oss hvordan et nærbilde av et ungt solsystem ser ut.

Gemini South Telescope har gitt oss det beste innblikket noensinne i hvordan solsystemet vårt kan ha sett ut når det var veldig ungt!

Kule fakta

Den første romferden til Kuiper-beltet og områdene utenfor, vil fly forbi Pluto i juli 2015. Fartøyet kalles New Horizons («nye horisonter» på norsk).

Bilde