Orzeł czy reszka?
20 grudnia 2011

Nie bez powodu galaktyka przedstawiona na zdjęciu ma przydomek Srebrna Moneta (inaczej zwana jest też Galaktyką Rzeźbiarza, czy bardziej fachowo NGC 253). Wygląda bowiem jak ogromna moneta, która wiruje tak, by zaraz upaść, jako Orzeł lub Reszka! Moneta wygląda na doskonale wypolerowaną i lśniącą, gdyż jest jedną z najjaśniejszych galaktyk na nocnym niebie.

Tak wyglądające galaktyki nazywane są galaktykami spiralnymi ze względu na swój kształt: posiada długie ramiona pełne gwiazd i gazu, które wirują wokół środka. Nasza Galaktyka, nazywana Drogą Mleczną, także jest galaktyką spiralną.

Galaktyki mogą przyjmować różne kształty. Niektóre mogą jednak wyglądać tak nietypowo, że trudno je przydzielić do jakiejkolwiek grupy. Jednak uporządkowanie galaktyk i przydzielenie ich do poszczególnych grup jest dość istotnym zajęciem, pomaga bowiem zrozumieć astronomom, jak te galaktyki powstały.

Właśnie z tego powodu astronomowie uruchomili serwis “Galaktyczne Zoo”, w którym proszą chętnych z całego świata, by pomogli im zidentyfikować kształty wielu, wielu galaktyk uwiecznionych na zdjęciach. Ty także możesz pomóc! Wystarczy, że wejdziesz na stronę www.galaxyzoo.org i będziesz postępował zgodnie ze wskazówkami.

Istnieje wiele innych serwisów internetowych, w których naukowcy proszą o pomoc przy swojej pracy. Są to tak zwane społecznościowe projekty naukowe, w których zawodowym astronomom pomagają miłośnicy astronomii