Dezintegrare cosmică în centura asteroizilor
28 Februarie 2014

Câte obiecte există în sistemul nostru solar?

Există o stea (Soarele), opt planete (inclusiv Pământul) și sute de sateliți. Dar mulți oameni uită de cele mai frecvente obiecte din cartierul nostru cosmic - asteroizii.

Asteroizii sunt bucăți de stâncă și metal rămase în urma formării sistemului nostru solar. Cei  mai mulți pot fi găsiți între Marte și Jupiter, o regiune a spațiului pe care o numim centura de asteroizi. Acestă zonă găzduiește sute de mii de asteroizi, variind de la particule mici de praf cosmic până la planete în miniatură. Unele dintre aceste planete mici sau "pitice" sunt de doar 13 ori mai mici ca Pământul.

Recent, în timp ce investiga centura asteroizilor, telescopul spațial Hubble a surprins un eveniment foarte ciudat: spontan, un asteroid s-a spart în bucăți.

"Aceasta este o stâncă. Văzând cum se dezintegrează în fața ochilor noștri este destul de uimitor", a spus David Jewitt, unul dintre oamenii de știință care investighează acești asteroizi. Există o serie de explicații pentru această dezintegrare neașteptată, dar astronomii cred că adevărata cauză a fost Soarele. În timp, căldura de la Soare a făcut ca asteroidul să se rotească din ce în ce mai repede. Acest lucru este similar cu ce ce se întâmplă atunci când încălzim apa într-un vas; pe măsură ce acesta se încălzește, începe să se miște și să formeze bule, din ce în ce mai repede.

Din păcate, acest asteroid a fost prea fragil. Îmbrâncelile și zgârieturile cu ceilalți membri din centura de asteroizi au provocat crăpături în stâncă. Deplasându-se din ce în ce mai repede, aceste fisuri s-au lărgit, distrugând în cele din urmă asteroidul.

Într-o zi, unele dintre aceste bucăți vor arde în atmosfera noastră sub forma unor ploi de stele căzătoare!

Materialul distrus cântărește 200.000 de tone, echivalentul  a două nave de croazieră! Cele mai multe resturi  vor ajunge în cele din urmă în Soare, dar o mică cantitate ar putea într-o zi să lumineze cerul nostru sub forma unei ploi de stele căzătoare (meteori)!