Kozmična igra skrivalnic
18. april 2012

Ali ste že kdaj celo večnost iskali neko stvar v svoji sobi in potem ugotovili, da je tam sploh ni? No, astronomi že okrog 50 let iščejo v vesolju neko čudno obliko snovi, nova opazovanja pa kažejo, da je morda sploh ni tam, kjer so jo iskali!

Tej čudni snovi pravijo ‘temna snov’, najti pa jo je težko zato, ker je nevidna! A čeprav je temna snov nevidna, lahko astronomi iz vpliva, ki ga ima njena gravitacija na stvari v bližini, ugotovijo kje v vesolju je.

Astronomi menijo, da je v vesolju štirikrat več temne snovi kot običajne snovi, ki jo lahko vidimo. To menijo zato, ker se zunanji deli galaksij, vključno z našo galaksijo, zelo hitro vrtijo. Če temna snov ne bi prispevala dodatne mase, bi bila gravitacijska sila galaksij prešibka, da bi zadržala zelo hitre zvezde - brez temne snovi bi te odletele iz galaksij.

Ampak kje najdemo to temno snov? Zgornja slika prikazuje, kje so astronomi pričakovali, da jo bodo našli (modra barva) v naši galaksiji in njeni okolici. Takšna porazdelitev bi pomenila, da je v območju okrog Sonca veliko temne snovi.

Skupina astronomov, ki je pred kratkim opazovala, kako se giblje 400 zvezd v bližini Sonca, pa v njihovem gibanju ni našla nobenega dokaza o obstoju temne snovi v tem območju. To odkritje je za astronome veliko presenečenje!

Nekatera telesa v vesolju so nevidna našim očem, vendar jih lahko vidijo posebni teleskopi, kot so rentgenski in infrardeči teleskopi. Temna snov pa je popolnoma nevidna in ne oddaja prav nobene svetlobe!